Henkilöstöjohtajien kokemuksia uravalmennuksesta teollisissa organisaatioissa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää henkilöstöjohtajien kokemuksia uravalmennuksen tavoitteenasettamisesta, käytännön toteuttamisesta ja tuloksista. Uravalmennuksella viitataan valmentajan ja valmennettavan väliseen dialogiin, jossa uravalmentaja toimii yksilön apuna uraan liittyvien päätösten tekemisessä ja toimeenpanemisessa tilanteessa, jossa pyritään löytämään valmennettavaa tyydyttävä ratkaisu uraan tai työelämän muutostilanteeseen liittyen.
Tutkimuksessa hyödynnettiin lähestymistapana fenomenologis-hermeneuttista
tapaustutkimusta ja aineistona olivat teemahaastattelut. Tutkimukseen osallistui seitsemän osakeyhtiöiden henkilöstöjohtajaa eri teollisuuden aloilta keväällä 2021. Tutkimuksessa sovellettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan uravalmennuksen tavoitteenasetantaan osallistuvat työntekijä ja
esimies, yritysjohdon vaikuttaessa taustalla resursoinnin osalta. Tavoitteet, jotka kattavat erityisesti organisaation ja yksilön yhteisiin mutta myös erillisiin etuihin liittyviä asioita, koskevat eritasoisina yleensä kaikkia organisaation työntekijöille. Valmennukset toteutetaan usein organisaation ulkopuolisten palveluntarjoajien toimesta ja niissä pohditaan erityisesti uravaihtoehtoja organisaation sisällä. Menetelmänä toimivat koulutukset, työssä oppiminen sekä tavoitteellinen valmentautuminen. Optimaalisena tuloksena pidetään organisaation kilpailukyvyn kasvua.
Tutkimus osoitti, että uravalmennuksen kannalta olennaista on organisaation ja
työntekijän yhteinen tarve valmennukselle, valmennettavan osallistumismotivaatio,
valmennusorganisaation valinta sekä esimiehen rooli uravalmennuksen mahdollistajana. Tutkimus tuotti uutta tietoa organisaationäkökulman vahvasta läsnäolosta uravalmennusten tavoitteiden, sisältöjen, menetelmien ja tulosten osalta. Tuloksellisuutta kuvaavien mittareiden kehittäminen sekä eettisten näkökulmien huomioiminen olisi jatkossa tärkeää. Tutkimustulokset kannustavat uravalmennuksen huomioimiseen jo henkilöstöstrategian ja -budjetin laatimisvaiheessa. Yhteiskunnallisella tasolla uravalmennuksella on merkitystä työkyvyn ylläpitämisen kautta jopa työllisyysasteeseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28953]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Career experts’ conceptions of innovation in career development
Kettunen, Jaana (Springer, 2023)This article reports the findings from a phenomenographic investigation into career experts’ conceptions of innovation in career development. The results show that conceptions of innovation in career development varied ... -
Opiskelijan urataitojen tunnistaminen ja tukeminen tavoitteellisessa ohjausprosessissa
Penttinen, Leena; Itkonen, Leena; Antikainen, Janne; Vallius-Leinonen, Kirsi; Kosonen, Toni; Lerkkanen, Jukka (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020) -
Luovuuden ulottuvuuksien yhteys esimiestyöhön ja esimiesasemaan suomalaisissa ICT-alan organisaatioissa
Hallasaari, Oona (2020)Nykyajan jatkuvasti muuttuvissa ja kompleksisissa ympäristöissä organisaatioiden tulee kehittää ja uudistaa toimintaansa toimiakseen tuottavasti. Aiemman tutkimuksen mukaan johtamisen ja innovaatioiden on todettu olevan ... -
Investing in Career Guidance: The Case for Workers -julkilausuma
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Kansainvälisten organisaatioiden - Euroopan komissio, Euroopan ammatillisen koulutuksen kehittämiskeskus Cedefop, Euroopan Koulutussäätiö ETF, OECD, ILO, Unesco ja World Bank - yhteinen IAG-ryhmä julkaisi kesällä 2023 ... -
Development of the career adaptability across high school by student-athletes in Finland
Ojala, Juulia (2019)Vocational development has been noticed to cover the whole lifespan, but especially important time period is the youth. The aim of this study was to examine, how does the career adaptability develop across high school by ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.