Taiteilija kohtaa kaupallisuuden : kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin
Kirjojen kustantamisessa taide ja liiketoiminta liittyvät tiiviisti toisiinsa. Tässä tutkimuksessa pureudutaankin tutkimaan kirjailijan osuutta kirjamarkkinoinnissa. Aiheesta on olemassa sangen vähän tutkimusta, vaikka aihe koskettaakin jollain tapaa jokaista kirjailijaa.
Tutkielmassa selvitetään, kuinka kirjailijat kokevat osuutensa kirjamarkkinoinnissa ja kuinka kustantamoiden työntekijät kokevat kirjailijan osuuden kirjamarkkinoinnissa. Lisäksi selvitetään, kuinka sosiaalinen media vaikuttaa kirjamarkkinointiin ja mitä haastatellut ryhmät ovat tästä mieltä. Tutkielmaa varten haastateltiin kolmea kirjailijaa sekä neljää kustantamon työntekijää. Haastatteluita analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tutkielman tuloksena voidaan todeta, että kirjailija ja kustantaja kokevat kirjailijan osuuden kirjamarkkinoinnissa suunnilleen samankaltaisena. Vastuu kirjamarkkinoinnista on molempien ryhmien mielestä yhä kustantajalla. Kirjailijan osallistuminen yleensä markkinointiin ja sen suunnitteluun esimerkiksi ideoimalla kirjan kohderyhmää. Kirjailijan sosiaalisen median käyttö on vapaaehtoista, ja kirjailijalla on vapaus luoda haluamanlaisiaan sisältöjä. Kirjailijat ovat tarkkoja rajoistaan siinä, mitä haluavat tuoda julkisuuteen. Sosiaalinen media on muuttanut kirjamarkkinointia viime vuosina merkittävistä ja suurin osa markkinoinnista tapahtuukin siellä. Vaikuttajien merkitys kirjojen markkinoijina ja tekijöinä on noussut vuosien saatossa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kirjailijat äänessä : kirjailijuus, sukupolvet ja yhteiskunnallinen kantaaottavuus radiohaastatteluissa 1960- ja 1980-luvuilla
Venäläinen, Roosa (2023)Maisterintutkielma käsittelee suomalaisen kirjailijan ammatin kehitystä kahden radio-ohjelman, vuonna 1968 esitetyn Kirjailijan puheenvuoron ja vuoden 1989 Kirjakanavan jaksoissa kuultujen kirjailijoiden haastattelujen ... -
Kieli-ideologia ja kirjailijakäsitys 2010-luvun Suomessa : muunkielisten kirjailijoiden kokemuksia suomalaisessa kirjallisuusinstituutiossa
Talaskivi, Katri (Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seura, 2022)FM, YTM Katri Talaskiven kirjallisuuden väitöskirjakäsikirjoituksen "Kieli-ideologia ja kirjailijakäsitys 2010-luvun Suomessa. Muunkielisten kirjailijoiden kokemuksia suomalaisessa kirjallisuusinstituutiossa" tarkastustilaisuus ... -
Book 2010 : development trends in the book trade - summary
Lauri Saarinen; Juri Joensuu; Raine Koskimaa (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Crossing the magical barriers of art : Social class, authorship and capital in the contemporary Finnish literary field
Roiha, Taija (Högskolan i Borås, 2019)This article examines how social class origin is experienced to affect the trajectories of becoming and being an author in the context of the contemporary Finnish literary field. It analyzes authors’ experiences of social ... -
"Kysymys on siitä, että runoilijat on ottanut tuotantovälineet haltuun" : osuustoiminta kirjakustantamisen vertaistuotantona Osuuskunta Poesiassa
Roiha, Taija (2015)Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus Osuuskunta Poesiasta. Poesia on kirjakustannusalalla toimiva, runoilijoiden omistama pienosuuskunta, jonka toimialaan kuuluu erityisesti kotimaisen nykylyriikan kustantaminen. ...