University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Taiteilija kohtaa kaupallisuuden : kirjailijan osallistuminen kirjamarkkinointiin

Thumbnail
View/Open
507.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Berg, Roosa
Date
2021
Discipline
KirjoittaminenCreative writing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kirjojen kustantamisessa taide ja liiketoiminta liittyvät tiiviisti toisiinsa. Tässä tutkimuksessa pureudutaankin tutkimaan kirjailijan osuutta kirjamarkkinoinnissa. Aiheesta on olemassa sangen vähän tutkimusta, vaikka aihe koskettaakin jollain tapaa jokaista kirjailijaa. Tutkielmassa selvitetään, kuinka kirjailijat kokevat osuutensa kirjamarkkinoinnissa ja kuinka kustantamoiden työntekijät kokevat kirjailijan osuuden kirjamarkkinoinnissa. Lisäksi selvitetään, kuinka sosiaalinen media vaikuttaa kirjamarkkinointiin ja mitä haastatellut ryhmät ovat tästä mieltä. Tutkielmaa varten haastateltiin kolmea kirjailijaa sekä neljää kustantamon työntekijää. Haastatteluita analysoitiin teemoittelun keinoin. Tutkielman tuloksena voidaan todeta, että kirjailija ja kustantaja kokevat kirjailijan osuuden kirjamarkkinoinnissa suunnilleen samankaltaisena. Vastuu kirjamarkkinoinnista on molempien ryhmien mielestä yhä kustantajalla. Kirjailijan osallistuminen yleensä markkinointiin ja sen suunnitteluun esimerkiksi ideoimalla kirjan kohderyhmää. Kirjailijan sosiaalisen median käyttö on vapaaehtoista, ja kirjailijalla on vapaus luoda haluamanlaisiaan sisältöjä. Kirjailijat ovat tarkkoja rajoistaan siinä, mitä haluavat tuoda julkisuuteen. Sosiaalinen media on muuttanut kirjamarkkinointia viime vuosina merkittävistä ja suurin osa markkinoinnista tapahtuukin siellä. Vaikuttajien merkitys kirjojen markkinoijina ja tekijöinä on noussut vuosien saatossa. ...
Keywords
kirjamarkkinointi kirjamarkkinat kirjallisuus markkinointi sosiaalinen media kirjailijat kustantajat julkisuus kirjailijuus kirjallisuussosiologia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109024761

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Book 2010 : development trends in the book trade - summary 

    Lauri Saarinen; Juri Joensuu; Raine Koskimaa (Jyväskylän yliopisto, 2003)
  • Kieli-ideologia ja kirjailijakäsitys 2010-luvun Suomessa : muunkielisten kirjailijoiden kokemuksia suomalaisessa kirjallisuusinstituutiossa 

    Talaskivi, Katri (Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seura, 2022)
    FM, YTM Katri Talaskiven kirjallisuuden väitöskirjakäsikirjoituksen "Kieli-ideologia ja kirjailijakäsitys 2010-luvun Suomessa. Muunkielisten kirjailijoiden kokemuksia suomalaisessa kirjallisuusinstituutiossa" tarkastustilaisuus ...
  • Crossing the magical barriers of art : Social class, authorship and capital in the contemporary Finnish literary field 

    Roiha, Taija (Högskolan i Borås, 2019)
    This article examines how social class origin is experienced to affect the trajectories of becoming and being an author in the context of the contemporary Finnish literary field. It analyzes authors’ experiences of social ...
  • "Kysymys on siitä, että runoilijat on ottanut tuotantovälineet haltuun" : osuustoiminta kirjakustantamisen vertaistuotantona Osuuskunta Poesiassa 

    Roiha, Taija (2015)
    Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus Osuuskunta Poesiasta. Poesia on kirjakustannusalalla toimiva, runoilijoiden omistama pienosuuskunta, jonka toimialaan kuuluu erityisesti kotimaisen nykylyriikan kustantaminen. ...
  • Kirjoittamisen ja rakkauden paloa : Juhani Aho sekä Elisabet Järnefeltin ja Minna Canthin kirjalliset salongit 

    Lappalainen, Tarja (2012)
    Tutkimukseni käsittelee Juhani Ahoa sekä Elisabet Järnefeltin ja Minna Canthin kirjallisia salonkeja. Tutkimuksessani kirjallisella instituutiolla ja kirjallisen elämän kuvaamisella on keskeinen rooli ja teoreettisesti se ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre