Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHuhtala, Mari
dc.contributor.authorSarome, Päivi
dc.date.accessioned2021-08-25T10:15:03Z
dc.date.available2021-08-25T10:15:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77489
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työn ja vapaa-ajan välisten rajojen hallinnan sekä työstä irrottautumisen yhteyttä työn psykologiseen tuottavuuteen koulupsykologeilla. Aineistona oli keväällä 2014 toteutettu Koulupsykologien työhyvinvointi –kysely. Sähköiseen kyselytutkimukseen osallistui 270 Psykologiliittoon kuuluvaa koulupsykologia. Lineaarinen regressioanalyysi ja mediaattoriasetelma osoittivat, että työstä irrottautuminen toimi välittävänä tekijänä työn ja vapaa-ajan välisten rajojen hallinnan ja työn psykologisen tuottavuuden välillä. Tarkasteltaessa taustatekijöiden vaikutusta tutkittuihin ilmiöihin, iän – ja tämän myötä elämänkokemuksen sekä ammatillisen kokemuksen – merkitys nousi keskeiseksi tekijäksi sekä paremman työstä irrottautumisen että paremman työn tuottavuuden suhteen. Työn ja vapaa-ajan välisten rajojen hallinnan ja työstä irrottautumisen myötä mahdollistuu optimaalinen koulupsykologityön psykologinen tuottavuus, josta on paitsi subjektiivista hyötyä työntekijälle itselleen, myös objektiivista hyötyä työyhteisölle ja laajemmin varsinaiselle opiskeluhuoltotyölle. Koulupsykologityön psykologista tuottavuutta tukemaan olisi tärkeä valjastaa riittävä koulupsykologien keskinäinen kollegiaalinen tuki ja kokeneempien koulupsykologien tarjoama mentorointi, ammattitaitoinen työnohjaus sekä ennaltaehkäisevällä tavalla toimiva työterveyshuolto.fi
dc.format.extent28
dc.language.isofi
dc.subject.othertyöstä irrottautuminen
dc.subject.othertyön psykologinen tuottavuus
dc.titleTyön ja vapaa-ajan välisten rajojen hallinnan ja työstä irrottautumisen yhteys työn psykologiseen tuottavuuteen koulupsykologeilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202108254653
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysokoulupsykologit
dc.subject.ysotyöhyvinvointi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot