Kokonaisarkkitehtuuri ja teknologiaratkaisujen kehittäminen terveydenhuollon kontekstissa
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman kohteena oli teknologiaratkaisujen suunnitteluun, toteutukseen ja käyttöönottoon liittyvät menetelmät terveydenhuollon organisaatiossa. Terveydenhuollon toimintaympäristö on merkittävien muutosten pyörteessä ja muutostarpeisiin pyritään vastaamaan monin keinoin, kuten sairaalarakentamisella ja tietojärjestelmähankinnoilla. Muutoksen keinoina ja menetelminä käytetään mm. Lean-ajattelua ja kokonaisarkkitehtuuria. Lean-ajattelu perustuu tarvelähtöisyyteen, asiakkaalle tuotettavaan arvoon ja hukan ja viiveiden minimoimiseen. Kokonaisarkkitehtuuri on kokonaisvaltainen lähestymistapa, jossa organisaatio ja sen rakenteet ja toiminta visualisoidaan, kehitetään ja hallinnoidaan yhtenä kokonaisuutena ja yhtenäisillä periaatteilla, menetelmillä ja kuvaustavoilla. Kokonaisarkkitehtuurimenetelmiin kohdistuu ketteryyteen liittyviä muutostarpeita. Kohdeorganisaatiossa oli käynnissä rakennusinfrastruktuurin, toimintamallit ja teknologiat käsittävä ainutkertainen muutos ja tämä tarjosi mielekkään tutkimuskohteen teknologiaratkaisujen onnistumiseen liittyvälle tapaustutkimukselle. Tutkimusaineisto kerättiin vuosina 2020 ja 2021 laadullisia metodeja hyödyntäen ja se analysointiin induktiivisesti. Tutkimuksessa tunnistettiin kuusi tekijää, jotka nousivat esille esimerkkitapauksien analysoinnissa. Nämä tekijät ovat: 1) kehittämisen tarvelähtöisyys 2) ketterien kehittämis- ja kokonaisarkkitehtuurimenetelmien käyttäminen 3) visualisoinnin hyödyntäminen kehittämisessä, toteutuksissa ja päätöksenteon tukena 4) osaamiseen hyödyntäminen tarvittavien ratkaisujen määrittelyssä ja kehittämisessä 5) kaikkien ratkaisua hyödyntävien sidosryhmien osallistaminen määrittely- ja toteutustyöhön 6) johtaminen ja päätöksenteko. Näiden tekijöiden havaittiin olevan keskeisessä roolissa vaikuttamassa onnistumiseen. Tutkimus auttoi ymmärtämään, mitkä tekijät on hyvä huomioida ja millaisilla menetelmillä teknologiaratkaisujen kehittämistä kannattaa toteuttaa monimutkaisissa asiantuntijaorganisaatioissa.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23884]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liiketoimintaprosessien kehittäminen Lean-ajattelua soveltamalla : tapaustutkimus
Uusikylä, Päivi (2018)Liiketoimintaprosessit ja niiden johtaminen on todettu olevan hyvin tehokas tapa johtaa liiketoimintaa. Liiketoimintaprosessien johtamisen on todettu parantavan organisaatioiden tuloksia mm. pienentämällä kustannuksia, ... -
Lähisuhdeväkivaltaan puuttumisen palvelumallin käyttöönotto ja juurruttaminen terveydenhuollon käytäntöihin
Huisko, Marja-Leena (2014)LÄHISUHDEVÄKIVALTAAN PUUTTUMISEN PALVELUMALLIN KÄYTTÖÖNOTTO JA JUURRUTTAMINEN TERVEYDENHUOL-LON KÄYTÄNTÖIHIN Marja-Leena Huisko Sosiaalityö Pro gradu -tutkielma Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Jyväskylän ... -
Kokkolan yliopistokeskuksen rooli terveydenhuollon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa Keski-Pohjanmaan alueella : selvitystyö
Vähäkangas, Pia; Björkgren, Magnus (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti -Kokkolan yliopistokeskus, 2005) -
Kokemusasiantuntijat terveydenhuollon kehittäjinä : yhteiskehittäminen kokemusasiantuntijoiden päiväkirjoissa
Savolainen, Henna (2020)Viime vuosikymmenten aikana terveydenhuollon kehittämisstrategiat ovat enenevästi painottaneet asiakkaiden näkökulmaa palvelujen kehittämisessä. Kokemusasiantuntijat ovat erityisen koulutuksen saaneita sosiaali- ja ... -
Asiakaslähtöisyys, uusien liiketoimintamallien kokeilu ja iteratiivinen suunnittelu liiketoiminnan kehittämisessä suomalaisissa ohjelmistoyrityksissä
Tanskanen, Marko (2015)Liiketoimintamalli on käsite, joka on vakiintunut liiketalouden ammattilaisten keskuudessa 1990-luvulta alkaen elektronisen liiketoiminnan kehittymisen myötä. Huolimatta siitä, että liiketoimintamalli käsitteenä on yleistynyt, ...