Liiketoimintaprosessien kehittäminen Lean-ajattelua soveltamalla : tapaustutkimus
Liiketoimintaprosessit ja niiden johtaminen on todettu olevan hyvin tehokas tapa johtaa liiketoimintaa. Liiketoimintaprosessien johtamisen on todettu parantavan organisaatioiden tuloksia mm. pienentämällä kustannuksia, lyhentämällä läpimenoaikoja ja parantamalla laatua. Organisaatiot eivät välttämättä havaitse tarvetta liiketoimintaprosessien muutokselle, vaikka teknologiat, asi-akkaiden vaatimukset tai markkinatilanteet muuttuvat. Liiketoimintaprosessien kehittämisestä on kuitenkin vähän käytettävissä olevaa tietoa. Tässä tutkielmassa kuvataan Lean-ajattelua liiketoimintaprosessien kehittämisen menetelmänä. Kirjallisuuden perusteella selvitettiin, mitä liiketoimintaprosesseilla, liiketoimintaprosessien johtamisella ja niiden kehittämisellä tarkoitetaan. Lisäksi perehdyttiin Lean-ajatteluun. Tutkimuksen empiriaosuudessa rakennettiin malli, jonka avulla toteutettiin kohdeorganisaatiossa liiketoimintaprosessien kehittämistä. Lean-ajattelua hyödynnettiin kohdeprosessin analysoinnissa. Tutkimusmetodina on laadullinen tapaustutkimus ja se toteutettiin IT-palveluja tuottavassa yrityksessä. Yrityksen tarjous-toimitusprosessi kuvattiin kokonaiskuvan saamiseksi ja sen prosessin yhdelle osalle toteutettiin Lean-ajatteluun pohjautuva työpaja, jossa organisaation asiantuntijat tunnistivat prosessista asiakasta, asiakkaalle arvon tuottoa sekä hukkia. Työpajan perusteella voitiin todeta, että Lean-ajattelun periaatteilla voidaan kohdeprosessia tarkastella monista eri näkökulmista ja löydetään kehittämiskohteita, kuten prosessissa oli monessa kohtaa odottelua tai vastuu tehtävästä siirtyi asiantuntijalta toiselle. Toisaalta tutkimuksen kohteena oli vain yhden organisaation yksi prosessi, joten tulokset eivät ole kovinkaan yleistettävissä. Tämä tutkielma voi toimia jatkotutkimusten lähtötietona myös muille toimialoille.
...
Business processes and business process management are very effective way to lead the organization. A need for change business processes are not always rec-ognized, even though technology, customer needs or market situation are changing. E.g. lower costs, shorter through put time, quality development could be reached by business process management implementation. Concrete instructions for business process development are not shown in the literature. This study tries to find out, if Lean-thinking could bring needed assistance for business process development. Business process, business process management, business process development and Lean-thinking were clarified from the literature. A business process development model was built at the empirical part of the study. Lean-thinking was used at analyzing the target process. This study was qualitative case study and the empirical part was executed in the organization which provides IT services. The whole process from offer to delivery was modelled to get understanding of the present state. Lean-thinking analysis was executed for one process by focus group. Focus group consisted specialists of every role of the target process. Specialists analyzed the process by seeking customer, value for the customer and waste. The target process is observed from various point of views by following Lean-thinking. Lean-thinking principles could be used for finding development targets of the process. The case study was executed for only one process in one organization therefore results of this study are not generalizable. However found results could be used for further research e.g. in another sector.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen liiketoimintaprosessien kehittämisessä : palkkojen yleiskorotusprosessi
Mainio, Vilma (2022)Tässä Patria Oyj:lle toimeksiantona toteutetussa Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan ohjelmistorobotiikan hyödyntämistä palkkojen yleiskorotusprosessin kehittämisessä. Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta, joka ... -
Käyttöpääoman tehostaminen liiketoimintaprosessien kehittämisellä
Rajamäki, Minna (2024)Tutkimuksen tarkoituksena on löytää kehityskohteita tutkittavan yrityksen liiketoimintaprosesseista käyttöpääoman tehostamiseksi. Käyttöpääomaa käsitellään tutkimuksessa operatiivisesta näkökulmasta. Näkökulma sisältää ... -
Kokonaisarkkitehtuuri ja teknologiaratkaisujen kehittäminen terveydenhuollon kontekstissa
Harvia, Pirjo (2021)Tämän pro gradu -tutkielman kohteena oli teknologiaratkaisujen suunnitteluun, toteutukseen ja käyttöönottoon liittyvät menetelmät terveydenhuollon organisaatiossa. Terveydenhuollon toimintaympäristö on merkittävien muutosten ... -
Common sense put to work : The capitalisation of affects in the introduction of a Lean management model to healthcare professionals
Mankki, Laura; Aho, Timo; Hirvonen, Helena (Taylor & Francis, 2023)This article investigates how Lean model is introduced in a management training course targeted at healthcare professionals in Finland. Lean management originated in the Japanese car industry; since the 1990s it has become ... -
Gender and Welfare Service Work in Biocapitalism : Lean in Action
Jokinen, Eeva; Hirvonen, Helena; Mankki, Laura; Aho, Timo; Lehto, Iiris (Routledge, 2024)This book explores how Lean – a global management doctrine – operates and is adopted in the real, corporeal, collective, and affective environments of health and social care services. During Lean implementation processes, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.