University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta

Thumbnail
View/Open
29. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kilkkilä, Miikka
Date
2021
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin teknologia-avusteista opetustilannetta tapaustutkimuksena ja sen perusteella vertailtiin puolalaisten kemian pääaineopiskelijoiden sekä suomalaisten aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä vetysidoksista heidän opetustilanteessa täyttämiensä lomakkeiden pohjalta. Opetustilanne rakentui ohjaavan lomakkeen pohjalle ja opiskelijat vastasivat lomakkeessa esitettyihin tehtäviin itsenäisesti. Lomake sisälsi tehtäviä, joissa opiskelijoita pyydettiin piirtämään kahdesta vesimolekyylistä muodostuvan vesidimeerikompleksin rakenne sekä sarjakuva sen muodostumisesta. Opiskelijat lis äksi tuottivat ChemSense-ohjelmalla pysäytyskuva-animaation samasta tilanteesta sekä katsoivat laskennallisen kemian avulla Spartan-ohjelmalla tuotetun visualisaation vesidimerikompleksin energiasta molekyylien erkaantuessa toisistaan. Visualisaation jälkeen opiskelijat piirsivät uuden sarjakuvan kompleksin muodostumisesta. Opiskelijoita pyydettiin selittämään tuotoksiaan sekä vertaamaan sarjakuviaan toisiinsa sekä tuottamaansa animaatiota katsomaansa visualisaatioon. Tutkimusta ohjasi kolme tutkimuskysymystä: - Millaisia käsityksiä puolalaisilla opiskelijoilla on vetysidoksesta? - Millaisia eroja suomalaisten opettajaopiskelijoiden ja puolalaisten pääaineopiskelijoiden välillä on? - Voidaanko teknologia-avusteisella opetustilanteella vetysidoksesta osallistaa opiskelijoita? Kaikilla tutkimukseen osallistuneilla puolalaisilla opiskelijoilla oli lähtötilanteessa käsitys vetysidoksesta molekyylien välisenä vuorovaikutuksena, mutta opiskelijoiden kuvauksista kävi ilmi myös erilaisia virhekäsityksiä. Opiskelijat kuvasivat tutkimuksessa tarkasteltua vesidimeeriä tasomaisena rakenteena ja vetysidosta vesimolekyylien välillä epälineaarisena. Tutkimuksessa havaittiin aineenopettajaopiskelijoiden muodostavan heterogeenisemmän populaation, joka käytti lähtötilanteessa merkittävästi erilaisia malleja dimeerin kuvaamiseen verrattuna homogeenisempiin puolalaisiin pääaineopiskelijoihin. Puolalaisissa oli enemmän hajontaa suomalaisiin opiskelijoihin verrattuna. Tutkimuksessa havaittiin myös opetustilanteessa tapahtuneen oppimista. Opiskelijoiden esittämät virhekäsitykset vähenivät lomakkeen loppua ja alkua vertailtaessa. Lomakkeen ympärille rakentunut opetustilanne vaikutti osallistavan opiskelijoita moniulotteisesti. ...
Keywords
opiskelijat vetysidokset kemia animaatioelokuvat animaatio sarjakuvat molekyylit mallit (mallintaminen)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108034431

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23933]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Disney ja psykologinen sodankäynti : sotapropaganda Walt Disney Productions -yhtiön animaatiofilmeissä vuosina 1941-1946 

    Rantonen, Matti (2010)
    Tämän työn tavoitteena on tutkia Walt Disney Productions -yhtiön Yhdysvaltojen ja Kanadan hallituksille tuottamia propaganda-animaatioita vuosien 1941-1946 aikana. Työssäni keskityn tutkimaan, mitä teoreettisia propagandan ...
  • Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta 

    Leppälä, Noora; Viinikainen, Vilma (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta. Selvitimme, mitkä asiat yliopistokontekstissa tapahtuneessa koira-avusteisessa opetuksessa olivat ...
  • Emme olleet ymmärtäneet, mitä toiveen kääntöpuolena olisi : genrejen ilmeneminen, muokkautuminen ja uudelleenluominen Puella Magi Madoka Magicassa 

    Nerg, Henri (2019)
    Tämä maisterintutkielma käsittelee sitä, kuinka anime- ja mangasarja Puella Magi Madoka Magica ilmentää, muokkaa ja uudelleenluo genrejään. Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu genretutkimukseen, pääasiallisesti ...
  • Strategiatyö voittoa tavoittelemattomassa urheiluorganisaatiossa : tapaustutkimus Suomen Hiihtoliiton osallistavasta strategiaprosessista 

    Laitinen, Juuso (2014)
  • Complexes of Glycolic Acid with Nitrogen Isolated in Argon Matrices. II : Vibrational Overtone Excitations 

    Kosendiak, Iwona; Ahokas, Jussi M.E.; Krupa, Justyna; Lundell, Jan; Wierzejewska, Maria (MDPI, 2019)
    Structural changes of glycolic acid (GA) complex with nitrogen induced by selective overtone excitation of the νOH mode were followed in argon matrices using FTIR spectroscopy. For the most stable SSC1 complex present in ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre