Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin teknologia-avusteista opetustilannetta tapaustutkimuksena
ja sen perusteella vertailtiin puolalaisten kemian pääaineopiskelijoiden sekä suomalaisten
aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä vetysidoksista heidän opetustilanteessa
täyttämiensä lomakkeiden pohjalta. Opetustilanne rakentui ohjaavan lomakkeen pohjalle
ja opiskelijat vastasivat lomakkeessa esitettyihin tehtäviin itsenäisesti. Lomake sisälsi
tehtäviä, joissa opiskelijoita pyydettiin piirtämään kahdesta vesimolekyylistä muodostuvan
vesidimeerikompleksin rakenne sekä sarjakuva sen muodostumisesta. Opiskelijat lis
äksi tuottivat ChemSense-ohjelmalla pysäytyskuva-animaation samasta tilanteesta sekä
katsoivat laskennallisen kemian avulla Spartan-ohjelmalla tuotetun visualisaation vesidimerikompleksin
energiasta molekyylien erkaantuessa toisistaan. Visualisaation jälkeen
opiskelijat piirsivät uuden sarjakuvan kompleksin muodostumisesta. Opiskelijoita pyydettiin
selittämään tuotoksiaan sekä vertaamaan sarjakuviaan toisiinsa sekä tuottamaansa
animaatiota katsomaansa visualisaatioon.
Tutkimusta ohjasi kolme tutkimuskysymystä:
- Millaisia käsityksiä puolalaisilla opiskelijoilla on vetysidoksesta?
- Millaisia eroja suomalaisten opettajaopiskelijoiden ja puolalaisten pääaineopiskelijoiden
välillä on?
- Voidaanko teknologia-avusteisella opetustilanteella vetysidoksesta osallistaa opiskelijoita?
Kaikilla tutkimukseen osallistuneilla puolalaisilla opiskelijoilla oli lähtötilanteessa käsitys
vetysidoksesta molekyylien välisenä vuorovaikutuksena, mutta opiskelijoiden kuvauksista
kävi ilmi myös erilaisia virhekäsityksiä. Opiskelijat kuvasivat tutkimuksessa tarkasteltua
vesidimeeriä tasomaisena rakenteena ja vetysidosta vesimolekyylien välillä epälineaarisena.
Tutkimuksessa havaittiin aineenopettajaopiskelijoiden muodostavan heterogeenisemmän populaation, joka käytti lähtötilanteessa merkittävästi erilaisia malleja dimeerin kuvaamiseen
verrattuna homogeenisempiin puolalaisiin pääaineopiskelijoihin. Puolalaisissa
oli enemmän hajontaa suomalaisiin opiskelijoihin verrattuna. Tutkimuksessa havaittiin
myös opetustilanteessa tapahtuneen oppimista. Opiskelijoiden esittämät virhekäsitykset
vähenivät lomakkeen loppua ja alkua vertailtaessa. Lomakkeen ympärille rakentunut opetustilanne
vaikutti osallistavan opiskelijoita moniulotteisesti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28106]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Disney ja psykologinen sodankäynti : sotapropaganda Walt Disney Productions -yhtiön animaatiofilmeissä vuosina 1941-1946
Rantonen, Matti (2010)Tämän työn tavoitteena on tutkia Walt Disney Productions -yhtiön Yhdysvaltojen ja Kanadan hallituksille tuottamia propaganda-animaatioita vuosien 1941-1946 aikana. Työssäni keskityn tutkimaan, mitä teoreettisia propagandan ... -
Identifying Determinants of Neuro-Enchancement Substance Use in Students : Application of an Integrated Theoretical Model
Galli, Federica; Chirico, Andrea; Mallia, Luca; Alivernini, Fabio; Manganelli, Sara; Zelli, Arnaldo; Hagger, Martin S.; Lucidi, Fabio (Hogrefe Publishing Group, 2023)Background: Use of Neuro-Enhancement Substances (NES) such as prescription drugs, illicit drugs, or alcohol to improve cognition, prosocial behavior, and performance is increasing among students. Aims: The study applied a ... -
Ilmiölähtöisen oppimiskokonaisuuden suunnittelutaito opettajaopiskelijan geneeriseksi ammattitaidoksi ILO-suunnittelumallin avulla
Lähdesmäki, Sirkku (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Lectio praecursoria kasvatustieteen väitöskirjaan Ilmiölähtöisen oppimiskokonaisuuden suunnitteluun ohjaavan mallin kehittäminen ILO-suunnitteluprosessin malliksi opettajaopiskelijoiden opetusharjoittelussa, Jyväskylän ... -
Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta
Leppälä, Noora; Viinikainen, Vilma (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta. Selvitimme, mitkä asiat yliopistokontekstissa tapahtuneessa koira-avusteisessa opetuksessa olivat ... -
Emme olleet ymmärtäneet, mitä toiveen kääntöpuolena olisi : genrejen ilmeneminen, muokkautuminen ja uudelleenluominen Puella Magi Madoka Magicassa
Nerg, Henri (2019)Tämä maisterintutkielma käsittelee sitä, kuinka anime- ja mangasarja Puella Magi Madoka Magica ilmentää, muokkaa ja uudelleenluo genrejään. Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu genretutkimukseen, pääasiallisesti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.