Teknologia-avusteinen tapaustutkimus osallistavasta opetuksesta
Authors
Date
2021Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin teknologia-avusteista opetustilannetta tapaustutkimuksena
ja sen perusteella vertailtiin puolalaisten kemian pääaineopiskelijoiden sekä suomalaisten
aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä vetysidoksista heidän opetustilanteessa
täyttämiensä lomakkeiden pohjalta. Opetustilanne rakentui ohjaavan lomakkeen pohjalle
ja opiskelijat vastasivat lomakkeessa esitettyihin tehtäviin itsenäisesti. Lomake sisälsi
tehtäviä, joissa opiskelijoita pyydettiin piirtämään kahdesta vesimolekyylistä muodostuvan
vesidimeerikompleksin rakenne sekä sarjakuva sen muodostumisesta. Opiskelijat lis
äksi tuottivat ChemSense-ohjelmalla pysäytyskuva-animaation samasta tilanteesta sekä
katsoivat laskennallisen kemian avulla Spartan-ohjelmalla tuotetun visualisaation vesidimerikompleksin
energiasta molekyylien erkaantuessa toisistaan. Visualisaation jälkeen
opiskelijat piirsivät uuden sarjakuvan kompleksin muodostumisesta. Opiskelijoita pyydettiin
selittämään tuotoksiaan sekä vertaamaan sarjakuviaan toisiinsa sekä tuottamaansa
animaatiota katsomaansa visualisaatioon.
Tutkimusta ohjasi kolme tutkimuskysymystä:
- Millaisia käsityksiä puolalaisilla opiskelijoilla on vetysidoksesta?
- Millaisia eroja suomalaisten opettajaopiskelijoiden ja puolalaisten pääaineopiskelijoiden
välillä on?
- Voidaanko teknologia-avusteisella opetustilanteella vetysidoksesta osallistaa opiskelijoita?
Kaikilla tutkimukseen osallistuneilla puolalaisilla opiskelijoilla oli lähtötilanteessa käsitys
vetysidoksesta molekyylien välisenä vuorovaikutuksena, mutta opiskelijoiden kuvauksista
kävi ilmi myös erilaisia virhekäsityksiä. Opiskelijat kuvasivat tutkimuksessa tarkasteltua
vesidimeeriä tasomaisena rakenteena ja vetysidosta vesimolekyylien välillä epälineaarisena.
Tutkimuksessa havaittiin aineenopettajaopiskelijoiden muodostavan heterogeenisemmän populaation, joka käytti lähtötilanteessa merkittävästi erilaisia malleja dimeerin kuvaamiseen
verrattuna homogeenisempiin puolalaisiin pääaineopiskelijoihin. Puolalaisissa
oli enemmän hajontaa suomalaisiin opiskelijoihin verrattuna. Tutkimuksessa havaittiin
myös opetustilanteessa tapahtuneen oppimista. Opiskelijoiden esittämät virhekäsitykset
vähenivät lomakkeen loppua ja alkua vertailtaessa. Lomakkeen ympärille rakentunut opetustilanne
vaikutti osallistavan opiskelijoita moniulotteisesti.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Primetime learning : collaborative and technology-enhanced studying with genuine teacher presence
Koskinen, Pekka; Lämsä, Joni; Maunuksela, Jussi; Hämäläinen, Raija; Viiri, Jouni (Springer, 2018)Background Productive learning processes and good learning outcomes can be attained by applying the basic elements of active learning. The basic elements include fostering discussions and disputations, facing alternative ... -
Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen oppimisessa
Jäntti, Sami (2022)Virtuaalitodellisuudesta on povattu suurta tekijää opetusalalle jo pitkään. Se tarjoaa uudenlaisia opetuskokemuksia ja -tapoja. Vanhojen opetustapojen yrittäessä pysyä teknologistuvan yhteiskunnan perässä, virtuaalitodellisuuden ... -
The effectiveness and applicability of different lifestyle interventions for enhancing wellbeing: the study design for a randomized controlled trial for persons with metabolic syndrome risk factors and psychological distress
Lappalainen, Raimo; Sairanen, Essi; Järvelä, Elina; Rantala, Sanni; Korpela, Riitta; Puttonen, Sampsa; Kujala, Urho; Myllymäki, Tero; Peuhkuri, Katri; Mattila, Elina; Kaipainen, Kirsikka; Ahtinen, Aino; Karhunen, Leila; Pihlajamäki, Jussi; Järnefelt, Heli; Laitinen, Jaana; Kutinlahti, Eija; Saarelma, Osmo; Ermes, Miikka; Kolehmainen, Marjukka (BioMed Central Ltd., 2014)Background. Obesity and stress are among the most common lifestyle-related health problems. Most of the current disease prevention and management models are not satisfactorily cost-effective and hardly reach those who ... -
Disney ja psykologinen sodankäynti : sotapropaganda Walt Disney Productions -yhtiön animaatiofilmeissä vuosina 1941-1946
Rantonen, Matti (2010)Tämän työn tavoitteena on tutkia Walt Disney Productions -yhtiön Yhdysvaltojen ja Kanadan hallituksille tuottamia propaganda-animaatioita vuosien 1941-1946 aikana. Työssäni keskityn tutkimaan, mitä teoreettisia propagandan ... -
Ilmiölähtöisen oppimiskokonaisuuden suunnittelutaito opettajaopiskelijan geneeriseksi ammattitaidoksi ILO-suunnittelumallin avulla
Lähdesmäki, Sirkku (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Lectio praecursoria kasvatustieteen väitöskirjaan Ilmiölähtöisen oppimiskokonaisuuden suunnitteluun ohjaavan mallin kehittäminen ILO-suunnitteluprosessin malliksi opettajaopiskelijoiden opetusharjoittelussa, Jyväskylän ...