Show simple item record

dc.contributor.authorTahkola, Elli-Maria
dc.contributor.authorMetsäpelto, Riitta-Leena
dc.contributor.authorRuohotie-Lyhty, Maria
dc.contributor.authorPoikkeus, Anna-Maija
dc.date.accessioned2021-08-02T10:19:07Z
dc.date.available2021-08-02T10:19:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTahkola, E.-M., Metsäpelto, R.-L., Ruohotie-Lyhty, M., & Poikkeus, A.-M. (2021). Coping strategies in life stories of young adults with foster care backgrounds. <i>European Journal of Social Work</i>, <i>24</i>(5), 910-921. <a href="https://doi.org/10.1080/13691457.2021.1954885" target="_blank">https://doi.org/10.1080/13691457.2021.1954885</a>
dc.identifier.otherCONVID_99170264
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77257
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin sijoitettuna olleiden nuorten aikuisten selviytymiskeinoja 18 yksilöhaastattelun avulla. Fenomenologisella analyysilla (IPA; Smith & Osborn, 2003. Interpretative phenomenological analysis. Teoksessa J. A. Smith (toim.), Qualitative Psychology (s. 51–80). Sage) tunnistettiin kolme pääteemaa liittyen selviytymiskeinoihin vastoinkäymisissä ja haasteissa: sisäänpäin suuntautuminen, ulospäin suuntautuminen sekä omiin elinolosuhteisiin vaikuttaminen. Lisäksi tunnistettiin keino, joka oli käytössä vain varhaisaikuisuudessa, hyväksyminen. Tulosten perusteella on tärkeää kuulla sijoitettuna olleita nuoria aikuisia koskien heidän selviytymiskeinojaan sekä lisätä sijaisperheiden ja lastensuojeluun osallistuvien toimijoiden ymmärrystä vastoinkäymisiä kohtaavien ja kohdanneiden lasten ja nuorten kokemuksista.fi
dc.description.abstractThe study, positioned at the interface of social sciences and psychological research, focuses on coping strategies identified in interviews with 18 young adults (between 18 and 32 years) with foster care backgrounds and living in Finland. In the interpretative phenomenological analysis (IPA; Smith & Osborn, 2003. Interpretive phenomenological analysis. In J. A. Smith (Ed.), Qualitative psychology (pp. 51–80). Sage), three main themes of coping strategies emerged: inward orientation, outward orientation, and influencing one's life circumstances. One additional theme, acceptance, was also identified, but it was only used in young adulthood. The findings highlight the importance of giving voice to young foster care adults’ coping strategies, and sensitising foster families and professionals in the field to these strategies to better understand and support children and youth who face adversities.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherRoutledge, Taylor & Francis Group
dc.relation.ispartofseriesEuropean Journal of Social Work
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherselviytyminen
dc.subject.othersijaishuolto
dc.subject.otherkodin ulkopuolinen sijoitus
dc.subject.othernuoret aikuiset
dc.subject.othercoping
dc.subject.otherfoster care
dc.subject.otheryoung adult
dc.titleCoping strategies in life stories of young adults with foster care backgrounds
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202108024425
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiaineEsi- ja alkuopetusfi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.contributor.oppiainePre- and Early Childhood Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange910-921
dc.relation.issn1369-1457
dc.relation.numberinseries5
dc.relation.volume24
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 the Authors
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysolastensuojelu
dc.subject.ysoselviytyminen
dc.subject.ysoperhehoito
dc.subject.ysosijaishuolto
dc.subject.ysonuoret aikuiset
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysosijoitetut lapset
dc.subject.ysosijaiskodit
dc.subject.ysofenomenologia
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11617
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2289
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11867
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12569
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5472
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15979
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3209
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28366
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5471
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2977
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.1080/13691457.2021.1954885
jyx.fundinginformationThis work was supported by The Emil Aaltonen foundation [grant number 180 246]; The Alli Paasikivi foundation; Department of Teacher Education, University of Jyväskylä.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0