Dataa näkyvissä : läpinäkyvyys algoritmien ja datan journalistisessa hyödyntämisessä
Rydenfelt, H., Haapanen, L., & Lehtiniemi, T. (2021). Dataa näkyvissä : läpinäkyvyys algoritmien ja datan journalistisessa hyödyntämisessä. Media & viestintä, 44(2), 1-22. https://doi.org/10.23983/mv.109857
Published in
Media & viestintäDate
2021Copyright
© Kirjoittajat, 2021
Läpinäkyvyyden käsite on noussut keskeiseksi viestinnän, median ja politiikan tutkimuksessa sekä viestinnän ja politiikan käytäntöjen eettisessä arvioinnissa. Läpinäkyvyyttä on esitetty keinoksi ylläpitää ja kasvattaa luottamusta journalistista työtä ja sen tuotteita kohtaan interaktiivisessa media- ja viestintäympäristössä. Tiedontuotannon ja päätöksenteon perustuessa yhä enemmän dataan ja sen prosessointiin läpinäkyvyys on noussut keskeiseksi käsitteeksi myös algoritmisen päätöksenteon kohdalla. Tässä artikkelissa tarkastelemme läpinäkyvyyden roolia dataa ja algoritmeja sekä journalismia koskevassa keskustelussa ja esitämme mahdollisuuksia dataan ja algoritmeihin tukeutuvan journalismin läpinäkyvyyskäytännöiksi. Dataa hyödynnetään digitaalisessa journalismissa sekä informaation lähteenä manuaalisissa ja automatisoiduissa tuotantoprosesseissa että sisällön jakelussa ja kohdentamisessa yleisöille. Miten journalismi voisi tuoda läpinäkyväksi datan käyttöä, dataa koskevia valintoja ja niihin vaikuttavia tarpeita, tarkoituksia ja arvoja?
...
The concept of transparency has become central to communication and media research, as well as to the ethical evaluation of political and communicative practices. Transparency has been proposed as a means to maintain and increase trust in journalistic work and in its products in the context of interactive media and communication. As knowledge production and decision-making are increasingly based on data and data processing, transparency has also become a key concept in algorithmic decision-making. In this article, we explore the role of transparency in the discussion of data and algorithms as well as of journalism, and suggest possible practices of transparency in data and algorithm-based journalism. In digital journalism, data is utilized both in manual and automated processes of production as a source of information and in the distribution and targeting of content to audiences. How could journalism make transparent its use of data, data choices, and the needs and values that affect them?
...
Publisher
Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ryISSN Search the Publication Forum
1798-3827Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/97951404
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Reminders of responsibility : Journalism ethics codes in Western Europe
Lauk, Epp (Routledge, 2022)Journalistic codes of ethics articulate conventions of professionalism as it is understood in Western democracies. Codes of ethics combine theoretical and applied ethics, defining the duties (e.g., service of the public, ... -
Transparency for Sponsored Content : Analysing Codes of Ethics in Public Relations, Marketing, Advertising and Journalism
Ikonen, Pasi; Luoma-aho, Vilma; Bowen, Shannon A. (Routledge, 2017)As sponsored content is gaining ground globally, the boundaries between strategic communication, advertising and journalism are blurring. As sponsored content becomes more common, it raises novel ethical concerns that no ... -
Todenmukainen journalismi
Kuutti, Heikki (Jyväskylän yliopisto, viestintätieteiden laitos, 2015) -
Mapping Automation in Journalism Studies 2010–2019 : A Literature Review
Siitonen, Marko; Laajalahti, Anne; Venäläinen, Päivi (Routledge, 2024)The algorithmic turn has fundamentally transformed journalistic work. Academic interest in the implication of automated algorithms for journalism has grown hand-in-hand with their everyday use. This paper presents a ... -
Media councils and self-regulation in the emerging era of news automation
Haapanen, Lauri (Julkisen sanan neuvosto, 2020)This report introduces the present state of affairs in news automation and discusses what ethical considerations it raises in the work of media councils. Based on a European-wide research project, the three key takeaways ...