Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHallio, Kati
dc.date.accessioned2021-06-29T09:28:16Z
dc.date.available2021-06-29T09:28:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76899
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin, mikä motivoi nuoria harrastamaan musiikkiteatteria. Tutkimuksen kohteena oli seitsemän nuorta, jotka ovat harrastaneet musiikkiteatteria useamman vuoden ajan. Nuorten kanssa valmistettiin tätä tutkimusta varten tehty musikaali Piruetin pyörteissä, jossa he näyttelivät, lauloivat ja tanssivat. Tutkimuksessa käytettiin grounded theory -lähestymistapaa. Tutkimuksella ei ollut lähtöhypoteesia, vaan tarkoitus oli jäsentää niitä asioita, joita nuoret itse pitävät merkityksellisinä harrastusmotivaation heräämisessä ja ylläpysymisessä. Aineisto kerättiin teemahaastattelun ja nuorten harjoitusprosessin aikana kirjoittamien päiväkirjojen avulla. Aineisto analysoitiin jatkuvan vertailun menetelmällä. Tutkimuksen perusteella tärkeimmiksi harrastusmotiiveiksi nousivat sosiaaliset syyt, oppiminen ja kehittyminen sekä mielihyvän kokeminen. Tulosten mukaan sosiaaliset syyt käsittävät vuorovaikutuksen, hyväksytyksi tulemisen tunteen sekä näyttämisen halun. Oppimiseen ja kehittymiseen liittyvät taitojen parantaminen sekä harrastuksen tavoitteellisuus. Mielihyvän kokeminen sisältää sekä viihtymisen että itsensä voittamisen. Tutkimustuloksista voi päätellä, että ohjaajan rooli nuoren motivaation säilyttämisessä näyttää olevan suuri. Omalla suhtautumistavallaan ohjaaja voi vaikuttaa harrastajien viihtyvyyteen ja siihen, millaisina he itsensä näkevät. Ohjaajan tulisi suhtautua nuoriin harrastajiin tasapuolisesti ja arvostaa jokaista omanlaisenaan yksilönä. Näin nuori saa hyvän tuen motivaationsa ylläpitämiseksi.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleNuorisomusikaalin valmistaminen : nuorten musiikkiteatteriharrastajien ajatuksia harrastusmotivaatiosta ja sen säilyttämisestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106294089
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysomusiikkiteatteri (taiteet)
dc.subject.ysotanssi
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusikaalit
dc.subject.ysomusiikkiteatterit
dc.subject.ysoharrastukset
dc.subject.ysoteatteritaide
dc.subject.ysonuorisoteatterit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot