dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Ahlholm, Onerva | |
dc.contributor.author | Pralea, Katju | |
dc.date.accessioned | 2021-06-28T14:05:57Z | |
dc.date.available | 2021-06-28T14:05:57Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76878 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käsityönopettajien työhyvinvointia sekä kokemuksia opetussuunnitelman vaihtumisen aiheuttamista muutoksista heidän työnkuvaansa ja työhyvinvointiinsa. Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2021 sähköisellä kyselylomakkeella, jolla kartoitettiin käsityönopettajien työhyvinvointia työuupumuksen ja työn imun näkökulmasta sekä kokemuksia opetussuunnitelman vaihtumisen aiheuttamista muutoksista työnkuvaan ja työhyvinvointiin. Tutkimukseen osallistui 60 käsityönopettajaa. Työuupumusta ja työn imua tarkasteltiin keskiarvojen avulla sekä analysoitiin määrällisin menetelmin. Opettajien kokemuksia opetussuunnitelman vaihtumisen vaikutuksista työnkuvaan ja työhyvinvointiin analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että käsityönopettajilla oli sekä työuupumuksen että työn imun tuntemuksia. Korkeampaa työuupumus oli alanvaihtoa miettineillä käsityönopettajilla, kun taas työn imu oli korkeampaa niillä, jotka eivät olleet miettineet alanvaihtoa. Työn imu ja työuupumus olivat negatiivisesti yhteydessä toisiinsa. Opetussuunnitelman vaihtumisen koettiin pääsääntöisesti heikentäneen työhyvinvointia ja aiheuttaneen työnkuvaan muutoksia niin oppilaisiin kuin työtehtäviin liittyen. Tuloksissa korostuivat käsityönopettajien ammatillisen itsetunnon laskun tuntemukset ja työn vaatimuksiin liittyvät muutokset. Tulokset antavat viitteitä siitä, että käsityönopettajien työhyvinvointia voitaisiin vahvistaa tukemalla muutoksiin sopeutumista. | fi |
dc.format.extent | 53 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | työuupumus | |
dc.title | Käsityönopettajien kokema työhyvinvointi ja opetussuunnitelman aiheuttamat muutokset työnkuvassa ja työhyvinvoinnissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106284068 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.subject.yso | käsityönopettajat | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | työn imu | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |