Show simple item record

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorSavolainen, Oula
dc.date.accessioned2021-06-28T13:58:53Z
dc.date.available2021-06-28T13:58:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76875
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kielen kehityksen keskeisiä osa-alueita tarkennetaan eri kokoisten kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Lisäksi tarkasteltiin, mitkä pedagogiset näkökulmat esiintyvät kyseisissä tarkennuksissa. Tutkimukseen valikoitui satunnaisotannalla yhteensä 45 paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa. Tutkimuksen lähestymistapana oli dokumenttianalyysi ja analyysi mukaili teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Eri kokoisten kuntien välisessä tarkastelussa hyödynnettiin Tilastokeskuksen kolmeluokkaista kuntaryhmitysluokittelua (2019). Tutkimus osoitti, että paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat tarkentavat kielen kehityksen keskeisiä osa-alueita eri tavoin. Kaupunkimaiset kunnat nostivat paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissaan eniten kielen kehitystä tarkentavia virkkeitä (n=70). Seuraavaksi eniten tarkentavia virkkeitä oli maaseutumaisilla kunnilla (n=57) ja puolestaan vähiten niitä ilmeni taajaan asutetuilla kunnilla (n=28). Eri kuntaryhmät painottivat sisältöjään eri pedagogisista näkökulmista. Kaupunkimaiset kunnat korostivat pedagogista suunnittelua, kun taajaan asutetut -ja maaseutumaiset kunnat nostivat kielen kehitystä tukevissa painotuksissaan tietoisen kielen ja apuvälineiden keskeiseksi lähestymistavaksi. Paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat edustavat varhaiskasvatuksen paikallista painotusta ja varhaiskasvatuksen toteutumista. Tutkimuksen tulos osoittaa, että suurien kuntien paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat tarkensivat kielen kehityksen keskisiä osa-alueita laajemmin, kuin muiden kuntaryhmien varhaiskasvatussuunnitelmat. Tämä antaa myös eri kunnissa varhaiskasvatuksen henkilöstölle erilaiset lähtökohdat kielen kehitystä tukevaan toimintaan.fi
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpaikallinen varhaiskasvatussuunnitelma
dc.subject.otherkielen kehityksen keskeiset osa-alueet
dc.subject.otherkuntaryhmäluokitus
dc.titleKielen kehityksen keskeisten osa-alueiden sisällölliset tarkennukset paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106284065
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoohjausjärjestelmät
dc.subject.ysovarhaiskasvatussuunnitelmat
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokielikasvatus
dc.subject.ysokielellinen kehitys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record