University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Peruskoulun 8-luokkalaisten ymmärrys yhteyttämisestä ja opetuksen vaikutus ymmärrykseen

Thumbnail
View/Open
6.3Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mörsky, Virve |
Pajunen, Maija
Date
2010
Discipline
Biologian opettajankoulutusTeacher education programme in Biology

 
Peruskoulun kahdeksasluokkalaisten ymmärrystä yhteyttämisestä ja opetuksen vaikutusta ymmärrykseen tutkittiin konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen pohjautuen. Tutkimuskysymyksiä olivat: miten kahdeksasluokkalaiset ymmärtävät yhteyttämisen biologisena ilmiönä ja kemiallisena prosessina, millainen vaikutus opetuksella on oppilaiden ymmärrykseen ja sen muuttumiseen yhteyttämisestä sekä onko saman opetusryhmän sisällä ja opetusryhmien välillä eroa yhteyttämisen ymmärtämisessä. Tutkimuskohteena oli kaikkiaan 45 kahdeksasluokkalaista Jyväskylän Normaalikoulusta ja Mikkelin Urheilupuiston koulusta. Tutkimus toteutettiin lukuvuonna 2009–2010, jolloin aineistoa kerättiin avoimella kysymyksellä ennen opetusta ja antamamme opetuksen jälkeen sekä soveltavalla monivalintatestillä. Määrällisessä ja laadullisessa aineiston analyysissä oppilaiden vastauksista avoimeen kysymykseen tutkittiin yhteyttämiskäsitteiden hallintaa ja vastauksista muodostettiin yhteyttämisilmiön ymmärrystä kuvaavat ymmärrysluokat oppilaiden kokonaisymmärryksen selvittämiseksi. Lisäksi selvitettiin laadullisesti oppilaiden ymmärryksen muutosta opetuksen vaikutuksesta ja ymmärrykseen sisältyviä tieteellisesti virheellisiä käsityksiä yhteyttämisestä. Tutkimuksessa painotettiin laadullista tutkimustapaa. Tärkeimmät tutkimustulokset olivat, että opetus vaikutti oppilaiden keskeisten yhteyttämiskäsitteiden hallinnan lisääntymiseen ja heidän yhteyttämisen ymmärryksen syvenemiseen kahta oppilasta lukuun ottamatta. Opetusryhmien välillä ei ollut eroa. Suurin osa oppilaista saavutti perusopetussuunnitelman perusteiden asettamat tavoitteet yhteyttämisen ymmärtämiselle, vaikka heillä oli opetuksen jälkeenkin tieteellisesti vaillinainen ymmärrys yhteyttämisestä biologisena ilmiönä ja kemiallisena prosessina. Oppilailla oli ongelmia energiakäsitteen, aineen muuttumisen ja veden merkityksen ymmärtämisessä. Tutkimuksemme osoitti, että laadukas konstruktivistinen biologian opetus takaa perusopetussuunnitelman perusteiden mukaisen oppimisen. ...
Keywords
Ajattelu konstruktivismi opetus oppiminen yhteyttäminen virhekäsitys oppimisprosessi ajattelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009092547

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta 

    Saksanen, Oona (2021)
    Luonnon monimuotoisuuden väheneminen on nopeasti etenevä kriisi, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan välittömiä toimia. Aihetta ei kuitenkaan juuri opeteta peruskoulussa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka luonnon ...
  • Tapaustutkimus 7.-luokkalaisten algebrallisesta yleistämisestä 

    Hiltunen, Jenna; Hähkiöniemi, Markus (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2015)
    Algebra on suomalaisten oppilaiden heikko alue. Toisaalta tutkimukset viittaavat siihen, että oppilaat voivat muodostaa algebrallisia ideoita tavanomaista aikaisemmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia ...
  • Osallistava sävellytysmenetelmä musiikinopetukseen : peruskoulun opetussuunnitelman 2014 tavoitteita ja oppimisen ydinmetaforia toteuttamassa 

    Huttunen, Taina (University of Jyväskylä, 2017)
    In my case study, I used two composing tasks to examine how the inclusive composing method (OSM) I have developed promotes the achievement of the aims of the new core curriculum for basic education 2014 and realises ...
  • "Tärkeintä kasvin kasvamiselle on, että se kastuu" : 2., 4. ja 6. -luokkalaisten käsityksiä kasvien kasvamisesta ja ravitsemuksesta 

    Valkonen, Sanna (2002)
  • Laadukkaan oppimisen jäljillä : oppimistuloksia opetuskokeilusta, jossa sovellettu konstruktivistista oppimiskäsitystä peruskoulun ensimmäisellä luokalla 

    Heimonen, Eeva (2001)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre