Kemian noviisiopettajien haasteet ja tuen lähteet
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään noviisiopettajuuden ilmiötä ja työhöntulovaiheen haasteellisuutta. Haasteiden lisäksi tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään noviisiopettajien haasteisiin vastaavia selviytymiskeinoja ja ratkaisuja sekä työn voimavaroja ja tuen lähteitä.
Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksen perusteella noviisiopettajat voivat kohdata työssään monenlaisia haasteita. Noviisiopettajien lukuisten erilaisten haasteiden käsittelemiseksi löydetyille haasteille muodostettiin kahdeksan haasteluokkaa: luokanhallinta, oppilaat, opetuksen puitteet ja resurssit, opettaminen, koulutyö ja opettajan muut tehtävät, ihmissuhteet ja vuorovaikutus, oppiainekohtaiset haasteet sekä muut haasteet. Kirjallisuuteen perustuen noviisiopettajille yleisiä haasteita olivat muun muassa luokanhallinta, oppilaisiin liittyvät haasteet, työkuorma sekä suhteet vanhempien ja muiden työyhteisön jäsenten kanssa. Noviisiopettajien selviytymiskeinona korostuivat muun muassa armollisuus itseä kohtaan sekä työn rajaaminen ja vapaa-ajan tärkeys. Tärkeimpinä voimavaroina noviiseille toimivat oppilaat ja työyhteisö. Noviisiopettajien potentiaalisia tuen lähteitä puolestaan olivat muun muassa työyhteisö, mentorointi ja erilaiset induktiovaiheen aikaiset koulutukset.
Tutkielman kokeellisessa osassa haastateltiin kahdeksaa Jyväskylän yliopistosta vuosina 2017-2019 valmistunutta kemian noviisiopettajaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä sisällönanalyysiä.
Tutkimukseen osallistuneet kemian noviisiopettajat saivat yliopistosta pääpiirteittään hyvät valmiudet ammattiin, mutta työelämässä he kohtasivat paljon uusia asioita. Työn haastavimpia osa-alueita noviisista riippuen olivat työn alku, luokanhallinta, oppilaisiin liittyvät haasteet tai työn ja vapaa-ajan rajaaminen. Kokeellisessa osassa esiin tulleet haasteet sijoittuivat kirjallisen osan mukaisiin haasteluokkiin, mutta haasteiden määrä ja niiden kokonaisuus vaihteli noviiseittain. Haasteista yleisimpiä olivat oppilaisiin sekä koulutyöhön ja opettajan muihin tehtäviin liittyvät haasteet, kun taas esimerkiksi ihmissuhteisiin ja luokanhallintaan liittyviä haasteita oli kirjallisuuteen nähden vähemmän. Noviisit kertoivat useampien haasteiden hälvenevän ajan ja kokemuksen myötä, ja suurin vaikutus niillä oli koulutyöhön ja opettajan muihin tehtäviin sekä opetukseen ja sen vaatimaan valmistelutyöhön. Lähes kaikki noviisit toivat esille työ- ja vapaa-ajan erottelun keskeisenä selviytymiskeinona kokonaisvaltaisemman työssä jaksamisen kannalta. Työn merkittävimpiä voimavaroja noviiseille olivat oppilaat ja työyhteisö. Noviisiopettajien tuen lähteinä taas perehdytyksellä ja työyhteisöllä oli hyvin keskeinen rooli. Hyvällä perehdytyksellä ja työyhteisön tuella oli selvästi haasteita lieventävä ja ennaltaehkäisevä vaikutus.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Miten yhtenäiskouluista saadaan osallisuutta tukeva kaikkien koulu?
Tarnanen, Mirja (Toinen Aatos Oy, 2023)Kouluyhteisöt joutuvat yhä useammin ratkaisemaan tilanteita, joista ei ole aikaisempaa kokemusta. Tämä edellyttää oppivaa toimintakulttuuria, joka tukee henkilöstön kehittymistä, yhteistyötä ja toimintatapojen uudelleenarviointia, ... -
Teachers' perspectives on the changes and challenges in teaching English in Finland
Taalas, Tuulia (2008) -
Teacher candidates' preparedness to address diverse situations that can threaten pupils’ well-being
Salo, Anne-Elina; Kajamies, Anu (Elsevier, 2024)Amid uncertainty, teacher candidates (TCs) face increasingly complex situations when encountering pupils. However, TCs' perceived preparedness to address pupils' well-being threats remains scarcely mapped. We examined this ... -
The development, validation and application to teacher training of a system (PEIAC/LH-75) designed to expand the Flanders system of interaction analysis for describing teacher-pupil interaction process in physical education classes
Heinilä, Liisa (1987)The main purpose of this study was to ( 1) Develop and test a system for describing interaction process in p.e. classes, (2) analyse critically the reliability and validity of the constructed system and (3) apply the ... -
Paikoillanne, valmiit, nyt! : opettajankoulutuksen haasteet tänään : valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi Kokkolassa 2006
Valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi; Aarnos, Eila; Meriläinen, Merja (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2007)