Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kemian ylioppilaskirjoitukset muuttuivat sähköisiksi syksyllä 2018. Tämän
tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sähköiset ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat
kemian opetukseen. Tutkielman aineistona toimii kemian aineenopettajille suunnattu puhelinhaastattelu. Aineenopettajilta kysyttiin sähköisissä ylioppilaskirjoituksissa tarvittavien
ohjelmistojen käytöstä, kemian oppituntien muutoksesta ja uudistuksen tuomista haasteista
kemian opetukseen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastattelua, jonka kohderyhmänä olivat lukion
kemian aineenopettajat. He ajattelivat tietotekniikan olevan uudenlainen työväline, joka
helpottaa työskentelyä ja havainnollistaa, esimerkiksi molekyylien mallintamista. Tämän
uudistuksen myötä aineenopettajien on täytynyt muuttaa työskentelytapojaan. Lisäksi he
olivat huomanneet ajankäyttöön liittyviä haasteita kemian kursseilla. Opiskelijoiden välillä
on tietotekniikan käyttöön liittyviä tasoeroja, mikä on aiheuttanut omat haasteensa kemian
kursseille. Aineenopettajilla oli myös huoli siitä, miten opiskelijat pärjäävät jatkoopinnoissaan.
...
The Chemistry test as part of Matriculation exam became digital in the fall of
2018. The purpose of this master’s thesis is to find out how digital matriculation exam affect’s teaching in chemistry. The material of this research is a telephone interview for
ii
chemistry teachers. Subject teachers were asked about the usage of software needed in digital test, changes in chemistry lessons, and the challenges that reform poses to chemistry
teaching.
The research is a thematic interview, the target group of which was high school chemistry
teachers. They thought of information technology as a new kind of tool that facilitates
work and illustrates, for example, the modeling of molecules. With this reform, subject
teachers have had to change the way they work. In addition, they had noticed time-related
challenges in chemistry courses. There are differences in the level of use of information
technology between students, which has caused its own challenges for chemistry courses.
Subject teachers also had concems about how students were doing in their postgraduate
studies.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Filosofian ylioppilaskokeen kehityslinjoja 2015–2019
Perälä, Mika, Salmenkivi, Eero (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2020)Filosofian ylioppilaskoe on suoritettu syksystä 2016 lähtien sähköisesti. Samaan aikaan lukiofilosofiaan vaikutti toinen merkittävä muutos, kun valtioneuvoston vuonna 2014 vahvistamalle tuntijaolle perustuva Lukion ... -
Changes in Language Assessment Through the Lens of New Materialism
Huhta, Ari; Boivin, Nettie (Springer International Publishing, 2023)In this chapter, we analyze English tests that are part of two computerised assessment systems, the Finnish Matriculation Examination and the Danish National Tests. Language assessment is a fruitful field to explore from ... -
Sähköisen asioinnin yleistymisen esteet Kansaneläkelaitoksen palveluissa
Rasmus, Anna-Mari (2011) -
Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch
Salokoski, Annamaria (2017)Tieto- ja viestintätekniikka on nykyisin mukana koulujen arjessa ja myös ylioppilaskokeet ovat sähköistymässä. Lisäksi uuden lukion opetussuunnitelman mukaan opettajien tulisi osata käyttää TVT:tä entistä monipuolisemmin, ... -
Sähköiset tehtävät opetuksen tukena
Kivioja, Tuukka (2017)Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdytään sähköisten tehtävien käyttöön opetuksen tukena. Tutkimuksen taustalla vaikuttavat vuosina 2017-2019 vaiheittain sähköistyvät ylioppilaskirjoitukset ja uusi opetussuunnitelma, jossa ...