dc.contributor.advisor | Hiltunen, Leena | |
dc.contributor.author | Manninen, Kristiina | |
dc.date.accessioned | 2021-06-24T06:46:31Z | |
dc.date.available | 2021-06-24T06:46:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76835 | |
dc.description.abstract | Kemian ylioppilaskirjoitukset muuttuivat sähköisiksi syksyllä 2018. Tämän
tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sähköiset ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat
kemian opetukseen. Tutkielman aineistona toimii kemian aineenopettajille suunnattu puhelinhaastattelu. Aineenopettajilta kysyttiin sähköisissä ylioppilaskirjoituksissa tarvittavien
ohjelmistojen käytöstä, kemian oppituntien muutoksesta ja uudistuksen tuomista haasteista
kemian opetukseen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastattelua, jonka kohderyhmänä olivat lukion
kemian aineenopettajat. He ajattelivat tietotekniikan olevan uudenlainen työväline, joka
helpottaa työskentelyä ja havainnollistaa, esimerkiksi molekyylien mallintamista. Tämän
uudistuksen myötä aineenopettajien on täytynyt muuttaa työskentelytapojaan. Lisäksi he
olivat huomanneet ajankäyttöön liittyviä haasteita kemian kursseilla. Opiskelijoiden välillä
on tietotekniikan käyttöön liittyviä tasoeroja, mikä on aiheuttanut omat haasteensa kemian
kursseille. Aineenopettajilla oli myös huoli siitä, miten opiskelijat pärjäävät jatkoopinnoissaan. | fi |
dc.description.abstract | The Chemistry test as part of Matriculation exam became digital in the fall of
2018. The purpose of this master’s thesis is to find out how digital matriculation exam affect’s teaching in chemistry. The material of this research is a telephone interview for
ii
chemistry teachers. Subject teachers were asked about the usage of software needed in digital test, changes in chemistry lessons, and the challenges that reform poses to chemistry
teaching.
The research is a thematic interview, the target group of which was high school chemistry
teachers. They thought of information technology as a new kind of tool that facilitates
work and illustrates, for example, the modeling of molecules. With this reform, subject
teachers have had to change the way they work. In addition, they had noticed time-related
challenges in chemistry courses. There are differences in the level of use of information
technology between students, which has caused its own challenges for chemistry courses.
Subject teachers also had concems about how students were doing in their postgraduate
studies. | en |
dc.format.extent | 60 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Sähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106244030 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | ylioppilaskirjoitukset | |
dc.subject.yso | aineenopettajat | |
dc.subject.yso | sähköiset ylioppilaskirjoitukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |