Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHiltunen, Leena
dc.contributor.authorManninen, Kristiina
dc.date.accessioned2021-06-24T06:46:31Z
dc.date.available2021-06-24T06:46:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76835
dc.description.abstractKemian ylioppilaskirjoitukset muuttuivat sähköisiksi syksyllä 2018. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten sähköiset ylioppilaskirjoitukset vaikuttavat kemian opetukseen. Tutkielman aineistona toimii kemian aineenopettajille suunnattu puhelinhaastattelu. Aineenopettajilta kysyttiin sähköisissä ylioppilaskirjoituksissa tarvittavien ohjelmistojen käytöstä, kemian oppituntien muutoksesta ja uudistuksen tuomista haasteista kemian opetukseen. Tutkimusmenetelmänä käytetään teemahaastattelua, jonka kohderyhmänä olivat lukion kemian aineenopettajat. He ajattelivat tietotekniikan olevan uudenlainen työväline, joka helpottaa työskentelyä ja havainnollistaa, esimerkiksi molekyylien mallintamista. Tämän uudistuksen myötä aineenopettajien on täytynyt muuttaa työskentelytapojaan. Lisäksi he olivat huomanneet ajankäyttöön liittyviä haasteita kemian kursseilla. Opiskelijoiden välillä on tietotekniikan käyttöön liittyviä tasoeroja, mikä on aiheuttanut omat haasteensa kemian kursseille. Aineenopettajilla oli myös huoli siitä, miten opiskelijat pärjäävät jatkoopinnoissaan.fi
dc.description.abstractThe Chemistry test as part of Matriculation exam became digital in the fall of 2018. The purpose of this master’s thesis is to find out how digital matriculation exam affect’s teaching in chemistry. The material of this research is a telephone interview for ii chemistry teachers. Subject teachers were asked about the usage of software needed in digital test, changes in chemistry lessons, and the challenges that reform poses to chemistry teaching. The research is a thematic interview, the target group of which was high school chemistry teachers. They thought of information technology as a new kind of tool that facilitates work and illustrates, for example, the modeling of molecules. With this reform, subject teachers have had to change the way they work. In addition, they had noticed time-related challenges in chemistry courses. There are differences in the level of use of information technology between students, which has caused its own challenges for chemistry courses. Subject teachers also had concems about how students were doing in their postgraduate studies.en
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleSähköinen ylioppilaskirjoitus ja sen vaikutus kemian opetukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106244030
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKoulutusteknologiafi
dc.contributor.oppiaineKoulutusteknologiaen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysoylioppilaskirjoitukset
dc.subject.ysoaineenopettajat
dc.subject.ysosähköiset ylioppilaskirjoitukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot