Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVilli, Mikko
dc.contributor.authorVuorela, Panu
dc.date.accessioned2021-06-24T06:40:50Z
dc.date.available2021-06-24T06:40:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76830
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan perinteisten medioiden sekä Y-sukupolveen kuuluvien nuorten aikuisten suhdetta. Asiaa selvitetään tarkastelemalla nuorten aikuisten mediankäyttötapoja sekä perinteisten medioiden keinoja sitouttaa tätä kohderyhmää. Tutkielman lähtökohtana on yleinen näkemys, jonka mukaan nykyajan nuoret sekä nuoret aikuiset eivät käytä perinteisiä medioita vanhempiensa lailla, mistä syystä median on vaikea tavoittaa heitä. Tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen kuuluu median murros, murroksesta johtunut uudenlainen kilpailu media-alalla, yleisön sitouttaminen, median yleisösuhteen muutokset ja Y-sukupolvi median kohderyhmänä. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jolla haastateltiin kahta osapuolta: neljää nuorta aikuista sekä kolmen eri median edustajaa. Haastatellut mediat ovat Helsingin Sanomat, Keskisuomalainen sekä Yle. Nuorilta aikuisilta kysyttiin heidän suhteestaan mediaan, heidän mediankäyttötavoistaan sekä mainittujen tapojen kehityksestä heidän elinaikanaan. Medioiden edustajilta puolestaan kysyttiin median murroksen vaikutuksista mediatyöhön sekä heidän harjoittamistaan strategioista nuorten aikuisten sitouttamiseen. Kaikki haastateltavat esiintyvät tutkielmassa anonyymisti, mistä syystä myöskään median edustajien työnimikkeitä ei mainita. Haastattelujen kautta kertyi yli 100 sivua litteroitua aineistoa. Tätä analysoitiin temaattisella analyysillä, minkä tarkoituksena oli löytää toistuvia teemoja vastaajien kesken ja sitten vertailla eri osapuolten vastauksia keskenään. Analyysillä pyrittiin selvittämään, millaisia mediankulutustapoja nuorilla on, miten mediat pyrkivät sitouttamaan heitä ja vaikuttaako vastausten perusteella siltä, että perinteisellä medialla voi yhä olla merkittävä osa kasvavan sukupolven arjessa. Tutkimuksen perusteella mediat pitävät nuorten aikuisten sitouttamista hyvin tärkeänä, mutta myös vaikeana. Medioiden kesken on käytetty useita erilaisia strategioita. Kaikki haastatellut mediat hyödyntävät tutkimusta ja analytiikkaa tavoitellessaan nuoria aikuisia. Muiksi merkittäviksi strategioiksi mainittiin nuoria kiinnostavan sisällön tekeminen, yhteistyö ja dialogi nuorten kanssa, käyttöliittymän helpoksi tekeminen sekä henkilömedioiden hyödyntäminen. Nuorten aikuisten haastatteluissa puolestaan kävi ilmi, että vastaajat luottavat Suomen mediaan ja uskovat, että se suoriutuu hyvin tehtävistään. Kuitenkin vain yksi haastatelluista maksaa uutisista, sillä ilmaisten vaihtoehtojen vuoksi maksaminen ei ole tarpeellista. Nuoret aikuiset kuvailivat useita eri mediankäyttötapoja, joista jotkut ovat pääasiallisia ja jotkut toissijaisia. Tärkeiksi kriteereiksi mainittiin median laajuus, sen käytön helppous, viihteellisyys, kiinnostavat aihepiirit ja mahdollisuudet keskustella tuttujen kanssa. Kaiken kaikkiaan haastatelluilla nuorilla on varsin hyvä suhde Suomen mediaan, minkä lisäksi median edustajat kuvailivat strategioita, jotka käyvät vähintäänkin osittain yksiin nuorten aikuisten mieltymysten kanssa.fi
dc.format.extent87
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherperinteinen media
dc.subject.othermedian murros
dc.subject.otheryleisösuhde
dc.titleUuden mediasukupolven tavoittaminen : kuinka mediatalojen strategiat ja nuorten aikuisten mediankäyttötavat kohtaavat
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106244025
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysositouttaminen
dc.subject.ysoy-sukupolvi
dc.subject.ysonuoret aikuiset
dc.subject.ysomedia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot