Show simple item record

dc.contributor.advisorDlaske, Kati
dc.contributor.authorMalinen, Rainer
dc.date.accessioned2021-06-24T06:34:20Z
dc.date.available2021-06-24T06:34:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76827
dc.description.abstractSaksalainen Industrial Metal – yhtye Rammstein julkaisi maaliskuussa 2019 singlen ja musiikkivideon kappaleesta Deutschland, joka keräsi paljon niin positiivista kuin myös negatiivista julkisuutta välittömästi julkaisunsa jälkeen. Kyseessä on yhtyeen ensimmäinen studiojulkaisu vuonna 2010 julkaistun Liebe ist für alle da –albumin jälkeen. Musiikkivideo ja kappale keräsivät paljon huomiota myös jo ennen julkaisua, kun yhtye julkaisi sosiaalisen median kanavillaan provokatiivisen trailerin tulevasta Deutschland-musiikkivideosta. Erityisesti saksankielinen media reagoi musiikkivideoon ja sitä edeltävään traileriin voimakkaasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten musiikkivideo Deutschland otettiin katsojien keskuudessa vastaan. Tutkimuksessa hyödynnetään erityisesti kirjallisuudentutkimuksessa käytettyä reseptioestetiikan tutkimussuuntausta, joka tutkii nimenomaan teosten vastaanottoa itse teoksen sijaan. Tutkimuksen aineistona toimii yhtyeen Facebook-sivun Deutschland-musiikkivideojulkaisun kommentit. Tutkielman analyysi pyrkii antamaan kuvaa siitä, miten katsojat tulkitsevat ja vastaanottavat musiikkivideon. Analyysin tarkoituksena on avata reseptioestetiikan kahden keskeisen teorian, aukkokohtien ja odotushorisonttien, avulla katsojien musiikkivideoon liittyviä ajatusmaailmoja ja antaa lukijalle käsitys siitä, miten musiikkivideo on otettu vastaan reseptioesteettisestä näkökulmasta. Analyysi osoitti, että musiikkivideon vastaanotto oli hyvin monipuolista ja vaihteli suuresti kommenteista riippuen: katsojat painottivat musiikkivideon tulkinnoissaan erilaisia teemoja ja kukin yksilö tulkitsi sekä vastaanotti musiikkivideon omalla tavallaan. Musiikkivideo sai osakseen niin ylistystä kuin myös kritiikkiä, mutta katsojien vastaanotossa painottui näiden sijaan erityisesti musiikkivideossa olevien saksan historiaan liittyvien aspektien ja niiden symboliikan analysointi.fi
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isode
dc.subject.otherreseptiotutkimus
dc.subject.othersaksankielinen musiikki
dc.subject.otherRammstein
dc.titleDein Atem kalt, so jung und doch so alt : Analyse der Rezeption des Musikvideos Deutschland von Rammstein anhand von Facebook-Kommentaren
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106244022
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysoheavy metal
dc.subject.ysomusiikkivideot
dc.subject.ysoreseptioestetiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record