Show simple item record

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.authorVikla, Viivi
dc.date.accessioned2021-06-22T05:41:13Z
dc.date.available2021-06-22T05:41:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76767
dc.description.abstractKielioppi on iso osa kokonaisvaltaista kielen osaamista ja se on tärkeä osa kommunikaation toteutumista. Opetushallitus myös päivittää tasaisin väliajoin opetussuunnitelmia vastaamaan nykyajan opetusmenetelmiä sekä käytössä olevia oppimisen teorioita. Tästä syystä on myös tärkeää tarkastella, kuinka tämä on vaikuttanut erilaisten kielioppitehtävien esiintymiseen lukion oppikirjoissa eri vuosikymmeninä. Tässä tutkimuksessa analysoitiin kielioppitehtävien esiintymistä kolmessa englannin kielen lukion oppikirjassa, jotka ovat julkaistu vuosina 1991, 2009 ja 2017. Kielioppitehtävät analysoitiin ja jaettiin tyyppinsä mukaan 16 kategoriaan. Tämän jälkeen näiden kolmen kirjan kielioppi tehtäviä vertailtiin toisiinsa, jotta nähtiin kuinka kirjojen tehtävätyypit ovat muuttuneet näiden kolmen vuosikymmenen välillä. Hypoteesi tutkimukseen oli, että kielioppitehtävissä olisi tapahtunut samanlainen muutos kommunikaatiota vaativien tehtävien korostamiseen ja käännöstehtävien vähentämiseen, kuten on tapahtunut sanastotehtävissä. Oletettavissa myös oli, että tehtävä tyyppejä on kadonnut, ja uusia on tullut käyttöön, sekä näiden vaihtelevan eri kirjojen välillä. Yleisimpiä kirjoista löydettyjä tehtävätyyppejä, joissa ei tapahtunut suurta muutosta olivat käännöstehtävät, suulliset tehtävät ja aukkotäydennys tehtävät. Isoin muutos tapahtui täytä vihjeen mukaan-tehtävissä joiden määrä väheni kolmestatoista yhteen Tutkimus osoitti, että perinteiset tehtävät, kuten käännöstehtävät, ovat edelleen suosittuja kieliopin opettamisessa. Eräät vanhoissa kirjoissa esiintyneet tehtävät olivat vähentyneet tai kadonneet uudemmissa kirjoissa, kuten oikean käännöksen valitseminen tai oikean muodon valitseminen. Lisäksi siitä huolimatta, että nykyaikana kielten oppimisessa korostetaan kommunikaatiota, kommunikaatiota vaativat kielioppitehtävät eivät olleet lisääntyneet nykyaikaisessa kirjassa huomattavissa määrin päinvastoin alkuperäistä oletusta.fi
dc.format.extent59
dc.language.isoen
dc.titleGrammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106223960
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokielioppi
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysokielioppiteoriat
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysogrammar
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysotheories of grammar


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record