Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kielioppi on iso osa kokonaisvaltaista kielen osaamista ja se on tärkeä osa kommunikaation toteutumista. Opetushallitus myös päivittää tasaisin väliajoin opetussuunnitelmia vastaamaan nykyajan opetusmenetelmiä sekä käytössä olevia oppimisen teorioita. Tästä syystä on myös tärkeää tarkastella, kuinka tämä on vaikuttanut erilaisten kielioppitehtävien esiintymiseen lukion oppikirjoissa eri vuosikymmeninä.
Tässä tutkimuksessa analysoitiin kielioppitehtävien esiintymistä kolmessa englannin kielen lukion oppikirjassa, jotka ovat julkaistu vuosina 1991, 2009 ja 2017. Kielioppitehtävät analysoitiin ja jaettiin tyyppinsä mukaan 16 kategoriaan. Tämän jälkeen näiden kolmen kirjan kielioppi tehtäviä vertailtiin toisiinsa, jotta nähtiin kuinka kirjojen tehtävätyypit ovat muuttuneet näiden kolmen vuosikymmenen välillä.
Hypoteesi tutkimukseen oli, että kielioppitehtävissä olisi tapahtunut samanlainen muutos kommunikaatiota vaativien tehtävien korostamiseen ja käännöstehtävien vähentämiseen, kuten on tapahtunut sanastotehtävissä. Oletettavissa myös oli, että tehtävä tyyppejä on kadonnut, ja uusia on tullut käyttöön, sekä näiden vaihtelevan eri kirjojen välillä.
Yleisimpiä kirjoista löydettyjä tehtävätyyppejä, joissa ei tapahtunut suurta muutosta olivat käännöstehtävät, suulliset tehtävät ja aukkotäydennys tehtävät. Isoin muutos tapahtui täytä vihjeen mukaan-tehtävissä joiden määrä väheni kolmestatoista yhteen
Tutkimus osoitti, että perinteiset tehtävät, kuten käännöstehtävät, ovat edelleen suosittuja kieliopin opettamisessa. Eräät vanhoissa kirjoissa esiintyneet tehtävät olivat vähentyneet tai kadonneet uudemmissa kirjoissa, kuten oikean käännöksen valitseminen tai oikean muodon valitseminen. Lisäksi siitä huolimatta, että nykyaikana kielten oppimisessa korostetaan kommunikaatiota, kommunikaatiota vaativat kielioppitehtävät eivät olleet lisääntyneet nykyaikaisessa kirjassa huomattavissa määrin päinvastoin alkuperäistä oletusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ... -
Brush up your grammar : a teaching material package for a prepatory course of English
Töllinen, Jonna (2002) -
Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks
Pylvänäinen, Helinä (2013)Kieliopin opettaminen on ollut osa vieraiden kielten opetusta niin kauan kuin niitä on opiskeltu. Kieliopin tuntemus kuuluu kielitaitoon ja sen hyvä hallinta mahdollistaa viestin perillemenon vaativissakin kommunikaatiot ... -
Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school
Luomala, Pirpa (2010)Tämä Pro Gradu -työ tutkii millaista pragmaattista kieliainesta lukion oppikirjasarja English United sisältää. Tarkastelun kohteena ovat kirjasarjan kuusi pakollista kurssia ja analyysi keskittyy kuvaamaan kirjojen tehtävien ... -
The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
Rahela, Elina (2014)Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.