University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s

Thumbnail
View/Open
481.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vikla, Viivi
Date
2021
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kielioppi on iso osa kokonaisvaltaista kielen osaamista ja se on tärkeä osa kommunikaation toteutumista. Opetushallitus myös päivittää tasaisin väliajoin opetussuunnitelmia vastaamaan nykyajan opetusmenetelmiä sekä käytössä olevia oppimisen teorioita. Tästä syystä on myös tärkeää tarkastella, kuinka tämä on vaikuttanut erilaisten kielioppitehtävien esiintymiseen lukion oppikirjoissa eri vuosikymmeninä. Tässä tutkimuksessa analysoitiin kielioppitehtävien esiintymistä kolmessa englannin kielen lukion oppikirjassa, jotka ovat julkaistu vuosina 1991, 2009 ja 2017. Kielioppitehtävät analysoitiin ja jaettiin tyyppinsä mukaan 16 kategoriaan. Tämän jälkeen näiden kolmen kirjan kielioppi tehtäviä vertailtiin toisiinsa, jotta nähtiin kuinka kirjojen tehtävätyypit ovat muuttuneet näiden kolmen vuosikymmenen välillä. Hypoteesi tutkimukseen oli, että kielioppitehtävissä olisi tapahtunut samanlainen muutos kommunikaatiota vaativien tehtävien korostamiseen ja käännöstehtävien vähentämiseen, kuten on tapahtunut sanastotehtävissä. Oletettavissa myös oli, että tehtävä tyyppejä on kadonnut, ja uusia on tullut käyttöön, sekä näiden vaihtelevan eri kirjojen välillä. Yleisimpiä kirjoista löydettyjä tehtävätyyppejä, joissa ei tapahtunut suurta muutosta olivat käännöstehtävät, suulliset tehtävät ja aukkotäydennys tehtävät. Isoin muutos tapahtui täytä vihjeen mukaan-tehtävissä joiden määrä väheni kolmestatoista yhteen Tutkimus osoitti, että perinteiset tehtävät, kuten käännöstehtävät, ovat edelleen suosittuja kieliopin opettamisessa. Eräät vanhoissa kirjoissa esiintyneet tehtävät olivat vähentyneet tai kadonneet uudemmissa kirjoissa, kuten oikean käännöksen valitseminen tai oikean muodon valitseminen. Lisäksi siitä huolimatta, että nykyaikana kielten oppimisessa korostetaan kommunikaatiota, kommunikaatiota vaativat kielioppitehtävät eivät olleet lisääntyneet nykyaikaisessa kirjassa huomattavissa määrin päinvastoin alkuperäistä oletusta. ...
Keywords
englannin kieli kielioppi kieli ja kielet oppimateriaali oppikirjat kielioppiteoriat English language grammar languages study material textbooks theories of grammar
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106223960

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks 

    Vornanen, Riina (2016)
    Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ...
  • Brush up your grammar : a teaching material package for a prepatory course of English 

    Töllinen, Jonna (2002)
  • Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks 

    Pylvänäinen, Helinä (2013)
    Kieliopin opettaminen on ollut osa vieraiden kielten opetusta niin kauan kuin niitä on opiskeltu. Kieliopin tuntemus kuuluu kielitaitoon ja sen hyvä hallinta mahdollistaa viestin perillemenon vaativissakin kommunikaatiot ...
  • The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland 

    Koskinen, Suvi (2022)
    Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ...
  • Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package 

    Hämäläinen, Ville (2017)
    Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre