dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.author | Vikla, Viivi | |
dc.date.accessioned | 2021-06-22T05:41:13Z | |
dc.date.available | 2021-06-22T05:41:13Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76767 | |
dc.description.abstract | Kielioppi on iso osa kokonaisvaltaista kielen osaamista ja se on tärkeä osa kommunikaation toteutumista. Opetushallitus myös päivittää tasaisin väliajoin opetussuunnitelmia vastaamaan nykyajan opetusmenetelmiä sekä käytössä olevia oppimisen teorioita. Tästä syystä on myös tärkeää tarkastella, kuinka tämä on vaikuttanut erilaisten kielioppitehtävien esiintymiseen lukion oppikirjoissa eri vuosikymmeninä.
Tässä tutkimuksessa analysoitiin kielioppitehtävien esiintymistä kolmessa englannin kielen lukion oppikirjassa, jotka ovat julkaistu vuosina 1991, 2009 ja 2017. Kielioppitehtävät analysoitiin ja jaettiin tyyppinsä mukaan 16 kategoriaan. Tämän jälkeen näiden kolmen kirjan kielioppi tehtäviä vertailtiin toisiinsa, jotta nähtiin kuinka kirjojen tehtävätyypit ovat muuttuneet näiden kolmen vuosikymmenen välillä.
Hypoteesi tutkimukseen oli, että kielioppitehtävissä olisi tapahtunut samanlainen muutos kommunikaatiota vaativien tehtävien korostamiseen ja käännöstehtävien vähentämiseen, kuten on tapahtunut sanastotehtävissä. Oletettavissa myös oli, että tehtävä tyyppejä on kadonnut, ja uusia on tullut käyttöön, sekä näiden vaihtelevan eri kirjojen välillä.
Yleisimpiä kirjoista löydettyjä tehtävätyyppejä, joissa ei tapahtunut suurta muutosta olivat käännöstehtävät, suulliset tehtävät ja aukkotäydennys tehtävät. Isoin muutos tapahtui täytä vihjeen mukaan-tehtävissä joiden määrä väheni kolmestatoista yhteen
Tutkimus osoitti, että perinteiset tehtävät, kuten käännöstehtävät, ovat edelleen suosittuja kieliopin opettamisessa. Eräät vanhoissa kirjoissa esiintyneet tehtävät olivat vähentyneet tai kadonneet uudemmissa kirjoissa, kuten oikean käännöksen valitseminen tai oikean muodon valitseminen. Lisäksi siitä huolimatta, että nykyaikana kielten oppimisessa korostetaan kommunikaatiota, kommunikaatiota vaativat kielioppitehtävät eivät olleet lisääntyneet nykyaikaisessa kirjassa huomattavissa määrin päinvastoin alkuperäistä oletusta. | fi |
dc.format.extent | 59 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | Grammar exercise types and change in their manifestation between 1990s, 2000s and 2010s | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106223960 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kielioppi | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | kielioppiteoriat | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | grammar | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | textbooks | |
dc.subject.yso | theories of grammar | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |