Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunula, Minna
dc.contributor.authorJalonen, Sanna-Mari
dc.date.accessioned2021-06-22T05:39:38Z
dc.date.available2021-06-22T05:39:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76766
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten koululiikuntakokemuksia. Suomalaisten lasten ylipaino on lisääntynyt, kestävyyskunto heikentynyt ja liikkumattomuudesta johtuvat ongelmat yleistyvät. Riittävän ja säännöllisen liikunnan moninaiset positiiviset vaikutukset ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin taustalla ovat laajalti tunnettuja. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa koululiikunnan yhdeksi tehtäväksi on määritelty liikunnallisen elämäntavan tukeminen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisena kuudetta luokkaa käyvät oppilaat koululiikunnan kokevat. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhtätoista kuudesluokkalaisia oppilasta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluna, jossa kysymyksille on etukäteen laadittu runko, joka sallii haastattelutilanteen etenemisen keskustelunomaisena. Koska tutkimuksen kohteena oli oppilaiden kokemukset, valikoitui tieteenteoreettiseksi lähtökohdaksi fenomenologia. Aineisto analysoitiin ääninauhoitteiden litteroinnin jälkeen luokittelemalla vastauksista nousevat asiat tutkimuskysymysten mukaisesti. Keskeiseksi nousi aihetta merkityksellistävien kokemusten ymmärtäminen. Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaat kokevat koulun liikuntatunnit aktiiviseksi ajaksi ja siten riittävän liikuttaviksi. Erityisen merkittävään asemaan liikuntatuntien mielekkyyden taustalla nousi kannustava ilmapiiri ja positiivinen palaute. Useimmat haastatelluista oppilaista kokivat, että positiiviseksi kokemansa koululiikunta antaa inspiraatiota myös vapaa-ajan liikkumiseen.fi
dc.format.extent49
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLiikuttaako koululiikunta? : kuudesluokkalaisten kokemuksia koululiikunnasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106223959
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysofenomenologia
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysokokemukset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot