Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIikkanen, Päivi
dc.contributor.authorPietiläinen, Oskar
dc.date.accessioned2021-06-22T05:37:35Z
dc.date.available2021-06-22T05:37:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76765
dc.description.abstractVideopelien mikrotransaktiot ovat herättäneet paljon keskustelua peliyhteisöissä niiden ensiesiintymisestä nykypäivään asti. Aiheen tiimoilta on tehty paljon tutkimuksia, erityisesti talouden puolelta (Ball & Fordham 2018; Davidovici-Nora 2013; Tomić 2017; Tomić 2019), mutta itse mikrotransaktioista käytyjä keskusteluja ei ole tutkittu laajasti. Tämä tutkielma tarkasteli kolmea ns. loot boxeja, mikrotransaktioiden yhtä muotoa, käsittelevää artikkelia diskurssianalyysin keinoin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia isompia ideoita, eli diskursseja, teksteistä löytyy ja kuinka ne ilmenevät. Švelchin (2017) artikkeli mikrotransaktioiden diskursseista toimi analyysin pohjana diskurssianalyysin ohella. Analyysin tuloksena teksteistä löytyi Švelchin (2017) nimeämien diskurssien lisäksi myös muita diskursseja, jotka liittyvät mikrotransaktioiden muodoista nimenomaan loot boxeihin niihin sisältyvän sattumanvaraisuuden takia. Nimesin nämä diskurssit uhkapeli- ja riippuvaisuusdiskursseiksi. Nämä kaksi diskurssia tulivat esiin jokaisessa artikkelissa kirjoittajien positiivisista tai negatiivisista mielipiteistä huolimatta, mikä kertoo loot boxien luontaisen satunnaisuuden ongelmista. Tutkielman tulosten perusteella loot boxit näyttäytyvät kiistanalaisena aiheena, joka jakaa peliyhteisöä. Tutkimuksen tuloksista voi olla hyötyä esimerkiksi peliyhtiöille, jotka haluavat tietää, mitä peliyhteisö ajattelee loot boxeista.fi
dc.format.extent27
dc.language.isoen
dc.subject.othermicrotransactions
dc.subject.otherloot boxes
dc.titleA trap, “just fine”, or a stepping stone to gambling addiction : the discourses of video game loot boxes
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106223958
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysorahapelit
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysopopulaarikulttuuri
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysogames
dc.subject.ysogambling games
dc.subject.ysodiscourse analysis
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysopopular culture
dc.subject.ysodiscourse


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot