“Red-haired teacher slain” : critical discourse analysis of news reportings in the case of Roseann Quinn
Saamme suuren osa informaatiosta erilaisten uutisväylien kautta. Vaikka perinteisten sanomalehtien ja muiden vastaavien uutisjulkaisujen merkitys tiedonvälittäjinä on vähentynyt viime vuosina digitaalisten uutisten myötä, uutiset ovat yhä merkittävä osa tiedonsaantiamme. Uutissisällön kuluttamisessa kriittinen lukutaito on ensiarvoisen tärkeää. Eri tahot saattavat pyrkiä välittämään tietoa tietystä näkökulmasta omien tarkoitusperiensä mukaisesta. Tämä voi tapahtua manipuloimalla, muokkaamalla tai muuten esittämällä uutiset tavalla, jotka toisintavat tietyn tahon näkemyksiä ja mielipiteitä.
Tässä tutkielmassa tutkin diskurssin keinoja, joita eri uutisjulkaisut käyttivät artikkeleissaan. Tutkielma keskittyi erityisesti Roseann Quinnin ja hänen murhansa raportointiin. Tutkimusaineisto koostui kuudesta eri uutisartikkelista: kolmesta uutisartikkelista, jotka raportoivat Quinnin murhasta välittömästi sen paljastumisen jälkeen, sekä kolmesta mielipidekirjoituksesta. Tutkielman tarkoitus oli selvittää, mitä erilaisia diskursseja Quinnin tapauksen raportointiin kuului, ja erosivatko ne keskenään eri uutisartikkeleiden välillä. Lisäksi pyrin selvittämään, vaikuttiko artikkelien kirjoitusajankohdan kulttuurinen ja yhteiskunnallinen ympäristö raportointitapoihin.
Analysoin uutisartikkeleita kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Perustana tässä analyysissa on Fairclough’n (1995; 2003; 2013) kolmetasoinen kriittisen diskurssianalyysin malli, sekä GDS-malli, joka lähestyy analyysiä genrejen, diskurssien ja tyylien kautta. Tutkielmassa kävi ilmi, että samasta tapauksesta samaan aikaan raportoivat uutiset kertoivat tapahtumista hyvin vaihtelevin keinoin. Mm. adjektiivien ja muun kuvaavan kielen käyttö vaikutti merkittävästi siihen, millaisessa valossa Quinnin tapaus esitettiin. Mielipidekirjoitusten tapauksessa kirjoittajien omat mielipiteet ja tarkoitusperät vaikuttivat merkittävästi siihen, miten Quinnin tapausta käytettiin kirjoituksissa.
Tutkimuksen tuloksia olisi mahdollistaa soveltaa esim. kriittisen medialukutaidon opetuksen yhteydessä. Koska tutkimus käsittelee sekä kriittisen diskurssianalyysin että entekstualisoinnin keinoja, voidaan tutkimuksen tuloksia käyttää soveltaen esimerkkinä erilaisten mediatekstien tulkinnassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A modern Pearl Harbor : a critical metaphorical analysis of news reporting the war in Afganistan
Helenius, Satu (2002) -
Representations of Aboriginal Australians in the media : a critical discourse analysis of two newspapers
Eirtola, Kaisa (2014)Tutkielman aiheena on kahden australialaisen sanomalehden rakentama uutisrepresentaatio Australian aboriginaaleista lokakuussa 2012. Kyseisenä aikana The Australian ja The Sydney Morning Herald julkaisivat yhteensä 54 ... -
“For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
Kousa, Juha-Pekka (2023)Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, ... -
Constructing gender and sexuality in a teachers' guide of health education
Suviranta, Ilona (2020)This study aims to find out how gender and sexuality are constructed in a teachers’ guide of health education. Sexuality and gender complex and interconnected concepts that intersect with power, race, and class as well. ... -
“Perhaps the nation's most divisive social issue” : a critical discourse analysis of abortion coverage in two U.S. online newspapers
Alakarhu, Fanni (2024)Siitä huolimatta, että abortti on yleinen ja turvallinen toimenpide, aborttikeskustelu Yhdysvalloissa on tyypillisesti poliittisesti latautunutta ja kahtiajakautunutta. Kansallisen aborttioikeuden mahdollistanut oikeustapaus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.