dc.contributor.advisor | Hiltunen, Leena | |
dc.contributor.author | Heinonen, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2021-06-21T10:50:01Z | |
dc.date.available | 2021-06-21T10:50:01Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76755 | |
dc.description.abstract | Koronapandemia aiheutti pitkän etäopetusjakson ammatillisessa koulutuksessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden opintojen sujumista ja opiskelijoiden hyvinvointia tapaustutkimuksella maaliskuussa 2021 yli vuoden jatkuneen etäopetusjakson jälkeen. Tutkimuksessa kerättiin tiedot verkossa olleella kyselylomakkeella Gradia Jyväskylän auto-, sähkö-, ict- ja logistiikka-alojen opiskelijoilta (N=215). Kyselyn vastausprosentti oli 17,7 %. Opiskelijoiden hyvinvointi jakautui epätasaisesti. Runsas puolet opiskelijoista määritteli itsensä hyvinvoiviksi ja kolmasosa piti itseään väsyneinä sekä uupuneina. Puolet opiskelijoista ilmoitti, että heidän opintonsa olivat edenneet suunnitellusti. Motivaatio-ongelmat nousivat esiin merkittävänä haasteena etäopiskelun sujumiselle. Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opintojen etenemisen välillä oli erittäin merkitsevä riippuvuus. Hyvin voivien opiskelijoiden opinnot olivat edenneet selvästi paremmin. Koulutehtävien kanssa apua tarvitsi vajaa viidesosa vastanneista ja jaksamiseensa apua tarvitsi 13,5 % vastaajista. Jaksamiseen apua tarvinneista suuri osa tarvitsi apua myös koulutehtäviin. Mitä suurempi avun tarve opiskelijalla oli, sen vaikeampi hänen oli pyytää apua. Avun pyytämisen vaikeus oli tässä tutkimuksessa kasvanut moninkertaiseksi aikaisempaan koronaa edeltäneeseen tutkimukseen verrattuna. | fi |
dc.format.extent | 90 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | hätäetäopetus | |
dc.subject.other | korona | |
dc.title | Case: koronan aiheuttaman etäopetuksen vaikutukset opiskelijoiden kokemukseen hyvinvoinnista ammatillisessa koulutuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106213948 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | opinnot | |
dc.subject.yso | etäopiskelu | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |