dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Ahvonen, Mari | |
dc.date.accessioned | 2021-06-18T11:47:09Z | |
dc.date.available | 2021-06-18T11:47:09Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76712 | |
dc.description.abstract | Tutkimus oli osa Niilo Mäki Instituutin Hahmottamisen kuntoutus (Hahku) -hanketta. Hankkeen tiimoilta järjestetään mentorikoulutusta toisen asteen ammattilaisille ja vapaaehtoistoimijoille. Hahku-mentorin tehtävänä on toimia rinnalla kulkijana henkilölle, jolla on hahmottamisen haasteita. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Hahku-mentorikoulutukseen osallistuneiden henkilöiden käsityksiä mentorina toimimisesta opiskelijalle/henkilölle, jolla on hahmottamisen haasteita.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuksessa haastateltiin viittä toisen asteen ammattilaisten koulutukseen osallistunutta opettajaa ja viittä vapaaehtoistoimijoille suunnattuun koulutukseen osallistunutta henkilöä. Haastattelut toteutettiin etäyhteyden kautta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä temaattisella analyysillä.
Hahmottamisen haasteet koettiin hankalina tunnistaa, koska ne jäävät usein muiden haasteiden taustalle. Hahku-mentorit kokivat saaneensa varmuutta ja ymmärrystä koulutuksen ja Hahku-mentorina toimimisen myötä. Mentorointi koettiin myönteisenä asiana. Mentorit toimivat vahvuuksien pohjalta ja etsivät yhdessä mentoroitavan kanssa ratkaisuja asioihin. He myös kannustivat ja tukivat mentoroitaviaan sekä tiedollisissa että emotionaalisissa asioissa. Tutkimuksen havaintojen pohjalta muodostettiin Hahku-mentorin valmiudet, jotka ovat perusta mentorina toimimiselle ja mentorointiprosessille.
Tämän tutkimuksen perusteella voitiin havaita, että tällaista koulutusta tarvitaan. Hahmottamisen haasteista tarvitaan lisää tietoa eri koulutusasteilla sekä muilla sektoreilla, jotta oikeanlainen tuki voidaan tarjota mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Hahku-mentorit olivat innokkaita jakamaan tietoa eteenpäin niin ammatillisissa verkostoissa kuin vuorovaikutuksessa mentoroitavansa kanssa. | fi |
dc.format.extent | 52 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Hahku-mentorit | |
dc.title | Hahku-mentorit oppimisen ja arjen tukena | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106183907 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | mentorointi | |
dc.subject.yso | hahmottaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |