Show simple item record

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorTynys, Tina
dc.date.accessioned2021-06-16T07:41:32Z
dc.date.available2021-06-16T07:41:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76589
dc.description.abstractImprovisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa painotetaan improvisaatiota enemmän kuin aikaisemmissa opetussuunnitelmissa. Tämän myötä mielenkiinto lisääntyi tämän aihepiirin tutkielman tekemiselle, sillä viimeistään vuoden 2019 aikana musiikkioppilaitokset ovat ottaneet improvisaation jo opetuksessaan huomioon ja mahdollisesti myös käytäntöön. Myös omat mielenkiinnonkohteet sekä työelämässä vastaan tulleet näkökulmat ja kysymykset improvisaation suhteen lisäsivät halua kirjoittaa tutkielman tästä aihepiiristä. Maisterintutkielmani tarkoituksena oli kerätä viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta. Tutkielma avaa rehellisesti viulunsoitonopettajien ajatuksia sekä kokemuksia improvisaatiosta ja kartoittaa tilannetta siitä, miten viulunsoitonopettajat tällä hetkellä kokevat improvisaation opettamisen ja miten he sitä opetuksessaan käyttävät. Tutkielmassa selvitetään myös minkälaisia hyötyjä improvisaation opettamisesta koetaan olevan oppijalle. Tutkielmani on laadullinen tutkimus ja toteutin sen haastattelemalla neljää pätevää viulunsoitonopettajaa teemahaastattelun keinoin. Tutkimustuloksista selvisi ennen kaikkea se, miten tärkeänä improvisoinnin opettamista pidetään. Sen avulla oppijan uskottiin oppivan valtavan monipuolisesti tärkeitä taitoja niin musiikkia kuin yleisesti elämää ajatellen. Eritoten improvisoinnin avulla koettiin oppivan vuorovaikutustaitoja, heittäytymiskykyä ja uskallusta sekä näin ollen vapautta itseilmaisuun, omistajuuden tunnetta omaa instrumenttia kohtaan sekä teknisiä soitannollisia taitoja. Tutkimustulosten myötä esiin nousi myös huoli nykyisestä opetussuunnitelman muutoksesta, joka painottaa improvisaatiota enemmän kuin aiemmin, samalla kuitenkaan oppilaitosten tarjoamatta opettajille koulutusta sen tiimoilta.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikillinen improvisaatio
dc.subject.otherviulunsoitonopetus
dc.subject.othersoitonopetus
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.titleViulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106163788
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoimprovisointi
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysosoittaminen
dc.subject.ysomusiikkipedagogiikka
dc.subject.ysoviulu
dc.subject.ysoviulistit
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record