Show simple item record

dc.contributor.advisorOnkila, Tiina
dc.contributor.authorSarén, Miina
dc.date.accessioned2021-06-16T06:46:54Z
dc.date.available2021-06-16T06:46:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76585
dc.description.abstractKaikki kuluttajat ovat yksilöitä ja reagoivat täten vastuullisuusviestintään myös yksilöllisesti. On erittäin tärkeää, että kasvipohjaiset ruokabrändit tuntevat kohderyhmänsä, jotta voivat tuottaa molempia osapuolia hyödyttävää vastuullisuusviestintää. Käymällä aikaisempia tutkimuksia saturaatiopisteeseen asti läpi, voitiin todeta, että siitä, miten kuluttajat ja erityisesti vanhemmat reagoivat vastuullisuusviestintään on olemassa tutkimusvaje. Tutkimusvaje johti tämän Pro-gradun tutkimuskysymysten asettamiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälainen sosiaalisen median vastuullisuuviestintä lisää vanhempien halukkuutta kuluttaa enemmän kasvipohjaista ruokaa. Haluttiin myöskin selvittää mitä syitä ja esteitä vanhemmat kokevat kasvipohjaisen ruuan kulutukselle. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymyksiin vastattiin suorittamalla tutkimus joka sisälsi sekä kvantitaitiivisen että kvalitatiivisen datan keräysmenetelmän. Kvantitatiivinen data koostui Bilendi Finlandin ruokakyselystä, jolla haluttiin selvittää suomalaisten ruokailutottumuksia sekä syitä ja esteitä kuluttaa enemmän kasvipohjaista ruokaa. Kvalitatiivinen data koostui kuudesta semi-strukturoidusta haastattelusta. Tekniikkaa nimeltä “photo elicitation” käytettiin haastatteluissa analysoimaan kuutta eri kasvipohjaisen ruokabrändin sosiaalisen median julkaisua. Puolet julkaisuista oli julkaistua Facebookissa ja puolet Instagramissa. Tutkimuksen tuloksena luotiin ymmärrys siitä, mitä vanhemmat arvostavat kasvisruokabrändien vastuullisuusviestinnässä. Vastuullisuusviestinnän pääpiirteitä, mihin vanhemmat reagoivat positiivisesti olivat kotimaisuus, läpinäkyvyys, faktat, neutraali vertailu, autenttisuus ja visuaalisuus. On yleisesti tärkeää, että brändit ottavat johdonmukaisesti kantaa vastuullisuuteen littyviin teemoihin ja kohdistavat viestinnän valikoidulle kuluttajaryhmälle, jotta viestintä on tehokasta. Tämä tutkimus antaa myös tuloksiin perustuvia käytännönläheisiä ehdotuksia kasvipohjaisten ruokabrändien vastuullisuusviestintään.fi
dc.description.abstractAs all consumers are individuals and respond differently to sustainability communication it is utmost important for plant-based food brands to know their target group in order to communicate in the most suitable way for both parties. After researching previous studies on the topic until the point of saturation it could be confirmed that there is in fact a research gap concerning how consumers respond to environmental sustainability related communication. The need for research on the topic led to development of the research questions of this master’s thesis. This research aimed to find out what kind of environmental sustainability related communication on social media increases the willingness of parents to consume more plant-based food. And also, what are the reasons for and barriers against consuming plant-based food experienced by parents. The research questions were answered by conducting a mixed method research including both quantitative and qualitative data collection methods. Quantitative data consisted of a food survey conducted by Bilendi Finland trying to find out the eating habits of Finnish people, and reasons to and barriers against eating more plant based. The qualitative data consisted of six semi-structured interviews. Photo elicitation was used in the interviews when analysing altogether six social media posts posted on Instagram and Facebook by plant-based food brands. As a result of this study, it was possible to get an understanding on what parents’ value in sustainability communication of plant-based food brands. The main characteristics of sustainability communication on social media that were well received by parents were domesticity, transparency, facts, neutral comparison, authenticity, and visuality. It is generally important for brands to address issues coherently and addressing the communication to a specific consumer group in order for it to be effective. Also, as a result of finding answers to the research questions, this research suggested practical recommendations for how plant-based food brands should communicate to consumers.en
dc.format.extent91
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleParents’ response to environmental sustainability related communication on social media concerning plant-based food brands
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106163784
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYritysten ympäristöjohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Environmental Managementen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20425
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysokestävä kulutus
dc.subject.ysokasvisravinto
dc.subject.ysoruoka
dc.subject.ysoparents
dc.subject.ysosocial media
dc.subject.ysocommunication
dc.subject.ysoconsumers
dc.subject.ysobrands
dc.subject.ysosustainable consumption
dc.subject.ysovegetarian food
dc.subject.ysofood
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record