Show simple item record

dc.contributor.advisorLeppänen, Sirpa
dc.contributor.authorTurunen, Sara
dc.date.accessioned2021-06-15T10:06:16Z
dc.date.available2021-06-15T10:06:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76558
dc.description.abstractMaisterintutkielma tutkii kauppatieteiden opiskelijoiden asenteita ja uskomuksia englannin kielestä yritysmaailmassa. Keskeisenä käsitteenä tutkimuksessa toimi BELF (Business English as Lingua Franca). Käsite tarkoittaa yritysmaailmassa käytettävää englannin kieltä, kun kanssakäymisessä osapuolet eivät jaa samaa äidinkieltä tai englantia äidinkielenään. Tutkimus toteutettiin kolmiosaisen kyselyn avulla, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä koskien osallistujien asenteita ja uskomuksia. Kysely toteutettiin Webropolin välityksellä ja siihen osallistui 98 kauppatieteiden opiskelijaa Jyväskylän yliopistosta ja Turun yliopistosta. Kyselyn tulokset analysoitiin sekä määrällisin menetelmin että sisällönalanyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kauppatieteiden opiskelijoiden asenteet vaihtelevat riippuen heidän kokemuksistaan englannin kielen kanssa ja heidän omista urahaaveistaan. Tutkimuksen osalliset osoittivat pääosin positiivisia sekä neutraaleja asenteita BELFin käyttöä kohtaan, sillä he tunnustivat sen olemassaolon ja tärkeyden yritysmaailmassa. Negatiivisia tunteita esiintyi suurimmaksi osin osallistujien oman englannin taidon vuoksi tai kokemuksen puutteesta johtuen. Tulevaisuuden uskomuksia koskien tutkimushenkilöt totesivat näkevänsä englannin roolin pysyvänä ja tärkeänä heidän tulevaisuudessaan riippumatta siitä, työskentelevätkö he Suomessa vai ulkomailla. Osallistujista suuri osa ilmaisi halua työskennellä kansainvälisessä yrityksessä tulevaisuudessa ja näki englannin taidon ja sen kehittämisen tärkeänä osana omaa ammatillista osaamistaan. Tutkimuksen tulokset toimivat hyvänä lähtökohtana tulevalle tutkimukselle. Halu parantaa englannin kielen taitoja varsinkin alakohtaisella tasolla tuo esiin tärkeän kysymyksen yritysten sisäisestä sekä työhön valmentavan koulutuksen tarpeesta englannin kielen suhteen. Varsinkin puhetaidot ja alakohtainen sanasto nähtiin tärkeiksi kehityskohteiksi tulevaisuudessa.fi
dc.format.extent90
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherBELF
dc.subject.otherBusiness English
dc.titleBusiness Majors’ Attitudes to and Beliefs about the English Language
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106153759
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysolingua francat
dc.subject.ysouskomukset
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoattitudes
dc.subject.ysolingua franca
dc.subject.ysobeliefs
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record