Fortnite Battle Royale -online video game : a fostering environment for verbal English as a lingua franca communication
Online videopelit on todettu useissa tutkimuksissa hyödylliseksi englannin kielen oppimisen kannalta. Menneinä vuosina online videopelit ovat olleet länsimaalaisten yksinoikeus, mutta nykyisin teknologian edullisuus, langattomien tietoverkkojen yleistyminen ja ilmaispelimalli ovat mahdollistaneet niiden yleistymisen myös muualla maailmassa. Uusi joukko ihmisiä pelaa ensimmäistä kertaa online videopelejä ja kommunikoi englanniksi muun maailman kanssa. Tutkimuksen aikana kohdattiin pelaajia muun muassa Syyriasta, Kiinasta ja Brasiliasta. Miten globaali peliyhteisö ottaa nämä uudet tulokkaat vastaan ja kuinka heihin suhtaudutaan englannin kielenkäyttäjinä? Vastausta haetaan uudesta englannin kielen käsitteestä englanti lingua francana (English as a lingua franca, ELF), jossa englannin kieli nähdään kaikkien käytettävänä ja muokattavana ja jossa ennen kaikkea kaikilla englannin käyttäjillä on yhtäläinen asema.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millainen maailma odottaa uusia online videopelien pelaajia. Hyväksytäänkö heidät osaksi globaalia ELF-yhteisöä, vai jyrääkö englannin opetusalallakin vallitseva natiivikeskeisyys. Tuleeko uusista puhujista natiivikielen normeihin sopeutujia vai vallitseeko digitaalisessa maailmassa ihanteellinen ELF utopia, jossa kaikki englanninkielenkäyttäjät saavat oikeutetun asemansa? Tähän kysymykseen haetaan vastauksia asenteiden tutkimuksen kautta, sillä asenteita tutkimalla voimme saada selville mitä tapahtuu makrotasolla: kuinka hyväksyttyä on puhua natiivipuheesta poikkeavaa englantia videopelejä pelatessa?
Tutkimuksen aineisto koostuu natiivi- ja ei-natiivipuhujien semi-strukturoiduista teemahaastatteluista sekä tutkijan etnografisista havainnoinneista Fortnite Battle Royale online videopelissä. Aineistoa analysoidaan sisällönanalyysin perinteiden mukaisesti ja sitä tuetaan tutkijan omilla havainnoilla. Tutkimuksessa haastateltiin neljää suomalaista pelaajaa sekä kolmea amerikkalaista pelaajaa heidän kommunikatiivisista kokemuksistaan.
Tutkimustulokset osoittavat, että englannin käyttö Fortnite pelissä on hyvin yleistä, mutta vähäisempää kuin oli oletettu. Sekä natiivit että ei-natiivit puhujat identifioituvat osaksi globaalia peliyhteisöä, jossa kaikilla on oikeus puhua englantia riippumatta heidän taitotasostaan. ELF perinteen mukaisesti haastateltavat kokivat yhteisen ymmärrettävyyden tärkeimmäksi osaksi kommunikaatiota. ELF kommunikaation yleisyys Fornite pelissä on todennäköisesti vaikuttanut sen hyväksyttävyyteen ja arvostukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013) -
Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data
Hämäläinen, Mirja S. (2017)1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ... -
A study of international work camp volunteers' attitudes and experiences of English as a lingua franca
Anttonen, Iiris (2014)Yhä useammalla nuorella aikuisella on omakohtaisia kokemuksia englannin kielen käytöstä monikulttuurisessa ympäristössä, esimerkiksi vaihto-opiskelun tai vapaaehtoistyön kautta. Kyseisissä tilanteissa puhuttu englanti ... -
ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
Jokilehto, Emmi (2014)Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ... -
Cultural Knowledge as a Resource in BELF Interactions : a Longitudinal Ethnographic Study of Two Managers in Global Business
Räisänen, Tiina (Dipartimento di Lingue e Letterature Straniere dell'Università di Verona, 2019)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.