Meluisa musiikinluokka
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassani tarkastelen musiikin luokan työrauhaa aiempaan tutkimukseen perustaen
keskeisimpinä näkökulmina melu, sekä opettajan rooli työrauhan ylläpidossa. Musiikinluokassa,
jossa ääntä lähtee soittimista ja oppilaista, melu voi kasvaa helposti häiriötekijäksi. Se voi haitata
oppilaiden keskittymistä ja vaikuttaa luokan hallintaan ja viihtyvyyteen. Pahimmillaan melu voi
olla kuuloa vaurioittavaa.
Tutkielmassani perehdyn työrauhaan. Selvitän, millaisia vaatimuksia opetussuunnitelma ja laki
ovat asettaneet luokan työrauhalle. Perehdyn opettajan rooliin työrauhan rakentajana, sekä
taitoihin, joita opettajan on hyvä omata. Pohdinnassa kokoan tutkielmasta nousseet keskeiset
havainnot, joista on apua opettajalle työrauhan ylläpitoon ja melun hallintaan.
Tutustun aiempiin tutkimuksiin meluun liittyvistä riskeistä ja opettajien kokemuksista melusta.
Aiemmat tutkimukset osoittavat kuulovaurioiden yleisyyden musiikinopettajien keskuudessa ja
toisen osion tavoitteena on lisätä lukijan tietoisuutta melun riskeistä, sekä työturvallisuuslain
määräyksistä työpaikan turvallisuutta koskien.
Lopuksi pohdin hiljaisuustyökaluja, joita sovelletaan aiemmissa luvuissa esiteltyjen
luokanhallintataitojen pohjalta. Pohdin myös musiikinluokkaa tulevaisuudessa. Keskeinen
tutkimuskysymys on, miten musiikinluokasta voisi tehdä turvallisemman jokaiselle?
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen
Lind, Jenni (2022)Työrauhan ylläpitäminen on osa jokaisen opettajan työskentelyä. Se voi käsitteenä näyttäytyä erilaiselta riippuen siitä, kuka sitä tarkastelee ja minkälaisessa yhteydessä siitä puhutaan. Työrauha on moniulotteinen ja varsin ... -
Työrauha kaikille -intervention yhteys opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan
Nukari, Heini (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Työrauha kaikille –intervention yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko opettajan ... -
Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
Puustinen, Sanni (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työrauhan osa-alueiden ja subjektiivisen kouluhyvinvoinnin osa-alueiden yhteyttä toisen luokan tytöllä ja pojilla, sekä vertailla tyttöjen ja poikien kokemaa kouluhyvinvointia. ... -
Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
Koskinen, Johanna (2018)Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä ... -
Kurinpidon ja opettajan auktoriteetin vaikutus oppimistuloksiin 7.luokan biologian laboratoriotyöskentelyssä
Savolainen, Viivi (2017)Auktoriteetti on henkilö, jolla on valtaa muihin nähden. Opettajan auktoriteetin muodoista karismaattista auktoriteettia pidetään kaikkein tärkeimpänä. Auktoriteettinen opettaja voi saada luokan haltuun omalla luontaisella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.