Show simple item record

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorTuomiranta, Saara
dc.contributor.authorArela, Anna-Maija
dc.date.accessioned2021-06-15T06:44:17Z
dc.date.available2021-06-15T06:44:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76521
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alle kaksi vuotta töissä olleiden luokanopettajien näkemyksiä opettajan auktoriteetista. Tavoitteena oli myös tutkia opettajien näkemyksiä auktoriteetin ja vuorovaikutuksen suhteesta sekä heidän kokemuksiaan auktoriteetin ja vuorovaikutuksen suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen koulussa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksella on fenomenografisia sekä fenomenologis-hermeneuttisia piirteitä, koska tarkoitus oli tutkia niin näkemyksiä kuin kokemuksia. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla syksyn 2020 ja kevään 2021 aikana. Haastatteluihin osallistui kuusi luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin periaatteiden mukaan hyödyntäen aineistolähtöistä teema-analyysia. Tutkimuksen tulosten mukaan auktoriteetin nähtiin muodostuva opettajan yksilöllisten ominaisuuksien ja turvallisuuden kautta. Opettajat näkivät vuorovaikutuksen olevan suhteessa auktoriteettiin ja sen muodostumiseen. Auktoriteetin ja vuorovaikutuksen koettiin olevan suhteessa työrauhaan luokassa ja luokanopettajan työssä jaksamiseen koulussa.fi
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertyörauha
dc.title“Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106153723
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoauktoriteetti
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysojaksaminen
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright