Green bonds and shareholder value : the announcement effect of corporate green bonds
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, onko yritysten pyrkimys hankkia pääomaa markkinoilta vihreiden joukkovelkakirjojen muodossa pohjimmiltaan omistaja-arvoa luovaa toimintaa. Arvonluontia on tutkittu mittaamalla liikkeeseenlaskijayrityksen osakkeen lyhyen aikavälin kumulatiivisia epänormaaleja tuottoja vihreän joukkovelkakirjalainan julkistamisen yhteydessä. Lyhyen aikavälin markkinareaktioita on tutkittu useammassa eri aikaikkunassa tapahtumatutkimukselle ominaisia menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto koostuu 159 eurooppalaisen vihreän joukkovelkakirjalainan julkistuksesta vuosina 2013-2019. Kerätyn aineiston pohjalta pystyttiin osoittamaan tilastollisesti merkitseviä epänormaaleja tuottoja Green Bond -julkistuksen yhteydessä useammalla eri aikaikkunalla tarkasteltuna. Tulokset ovat pitkälti linjassa muiden vastaavien tutkimusten kanssa ja näin ollen antavat lisävahvistusta Green Bond -viitekehyksen tuottamasta lisäarvosta omistajan kannalta tarkasteltuna. Saadut tulokset yhdessä kerätyn kirjallisuuskatsauksen kanssa antavat lisää ymmärrystä vihreän joukkovelkakirjalainamarkkinan viime vuosien merkittävän kasvun taustalle. Tutkimuksessa on otettu myös kantaa valitun aihepiirin ja menetelmän eri haasteisiin ja rajoiteisiin liittyen.
...
The aim of this master’s thesis is to find out, whether companies' efforts to raise capital in the form of Green bonds, are essentially shareholder value creating activities. Shareholder value creation has been studied by measuring the short-term market reactions on a share of an issuer around Green Bond announce-ments. Short-term stock reactions have been estimated by using cumulative ab-normal returns in several different time periods using methods specific to Event Study approach. The data sample consist of 159 European Green bond an-nouncements between the years of 2013-2019. With this sample I was able to demonstrate positive and statistically significant CARs around the Green bond announcements. The results are in line with previous studies that are conducted with similar approach. This study provides further confirmation that the Green bond label is beneficial to use as from the shareholder´s perspective. These re-sults along with the compiled theoretical framework, are providing more insight into the emerging of the Green bond market. I have also expressed my concern about the challenges and limitations that this approach and used method in-cludes.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The discursive effects of rhetorical devices in H&M's 'Three Pillars of Sustainability'
Kauppinen, Tiia (2024)Yhä useampi kuluttaja on tietoinen yritysvastuun osa-alueista, mikä heijastuu ostokäyttäytymiseen. Tämän seurauksena pikamuotiyritykset joutuvat mukauttamaan viestintäänsä, jotta se vastaisi sidosryhmien entistä korkeampia ... -
Positioning Stakeholder Theory within the Debate on Corporate Social Responsibility
Castelo Branco, Manuel; Lima Rodriques, Lúcia (Business and Organization Ethics Network (BON), 2007)Companies engage in corporate social responsibility (CSR) mainly because they can reap some kind of benefits from such engagement. It is thus necessary to have a CSR notion which is able to address this important feature. ... -
Pride or Embarrassment? Employees' Emotions and Corporate Social Responsibility
Onkila, Tiina (John Wiley & Sons Ltd.; E R P Environment, 2015)This study explores how the employees of a financial firm use emotional arguments to construct different views of their employer's corporate social responsibility (CSR). It is theoretically based on the recent literature ... -
"Good for nature - good for you"? : values and sustainable food consumption - promoting sustainably produced food products to Finnish consumers
Ulvila, Kukka-Maaria (University of Jyväskylä, 2018)Food consumption and food choices are a vital part of humans’ lifestyles. In addition, it is widely acknowledged that food is one of the key consumption contexts for environmental and social impacts around the world. ... -
Sustainability calling : an analysis of the sustainability initiatives of Globe Telecom, Inc. from 2011 to 2016
Abelita, Katharina (2019)As countries commit themselves to achieving a carbon-neutral society, companies are challenged to reduce their environmental impact. This study aims to analyse the sustainability initiatives of a Philippine-based ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.