Viestinnän rooli työntekijöiden sitouttamisessa yritysvastuuseen
Tässä maisterintutkielmassa tutkittiin viestinnän roolia työntekijöiden sitouttamisessa yritysvastuuseen. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, millainen viestintä edistää työntekijöiden sitoutumista yritysvastuuseen. Tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia yritysvastuuseen sitouttavista tekijöistä ja viestinnän merkityksestä yritysvastuuseen sitoutumisessa.
Tutkimuksen kohdeorganisaationa oli työeläkeyhtiö Varma. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää Varman työntekijää teemahaastatteluiden avulla marraskuussa 2020. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan viestinnällä on tärkeä rooli työntekijöiden sitouttamisessa yritysvastuuseen. Viestinnällä havaittiin olevan seuraavia rooleja työntekijöiden yritysvastuuseen sitouttamisessa: tiedon ja ymmärryksen lisääjä, yritysvastuun jalkautumisen mahdollistaja, vastuullisuuskulttuurin muodostaja, maineen rakentaja ja vastuullisuuskäsitysten muodostaja. Tutkimuksessa selvitettiin myös sitoutumista edistäviä viestinnän keinoja, joita olivat esimerkiksi vuorovaikutteinen ja osallistava viestintä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työntekijät vastuullisuuden sidosryhmänä : monimerkityksellisyys ja vastuullisuusviestinnän haasteet
Onkila, Tiina; Mäkelä, Marileena; Sarna, Bhavesh (ProCom ry, 2021) -
Sisäisen viestinnän teknologioiden vaikutukset henkilöstön sitoutumiseen
Kauppinen, Joona (2020)Sisäinen viestintä on yksi nopeimmin kasvavista erikoisaloista viestinnänjohtamisessa. Sisäinen viestintä määritellään kommunikaation virraksi organisaation henkilöstön välillä ja organisaation rajojen sisällä. Kommunikaation ... -
Sisäisen viestinnän merkitys henkilöstön työhyvinvoinnille muutostilanteessa
Hakkarainen, Minna (2017)Tämän tutkimuksen lähtökohtana toimi kiinnostus selvittää, miten sisäisellä viestinnällä voidaan muutostilanteessa vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Tutkimuksella haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: ... -
Muutosprosessi pk-yrityksessä : viestinnän ja markkinoinnin näkökulmia
Kantonen, Päivi (2011)Tutkimuksen tavoite oli kehittää pk-yrityksen viestintää ja markkinointia. Tutkittava yritys on keskisuomalainen perheyritys, joka on toiminut viestintä- ja mainosalalla yli 20 vuotta. Sillä on kaksi toimipistettä, ... -
Engaging Employees via Digital Technologies : An Integrative Model of Change Management and Communication via Internal Social Media
Agerholm Andersen, Mona; Valentini, Chiara (Routledge, 2023)Internal social media (ISM) has increasingly gained relevance as a networking platform on which employees can share content and actively engage in conversations across functions, regions, and hierarchical levels. Many ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.