Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorSchalin, Tuuli
dc.date.accessioned2021-06-08T10:06:15Z
dc.date.available2021-06-08T10:06:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76342
dc.description.abstractTutkimuksessa olen kiinnostunut 1–3-vuotiaiden lasten metsäretkikokemuksista varhaiskasvatuskontekstissa. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää mitä lapset itseohjautuvasti metsässä tekevät ja mihin he kiinnittävät huomiota siellä ollessaan, eli mikä heille näyttäytyy merkityksellisenä. Lisäksi kartoitan, millaisia tunteita lapset kokevat metsäretkien aikana ja millaisena metsässä vietetty aika heille näyttäytyy, eli millaisia kokemuksia he retkiltä kerryttävät. Toteutin tutkimuksen videoimalla Espoon kaupungin kunnallisen päiväkodin lapsiryhmän metsäretkiä. Aineiston tuottajina toimivat kymmenen tutkimusluvan saanutta 1-3-vuotiasta lasta, joiden toimintaa ja kokemuksia taltioin. Tein videoaineistolle havaintoihin pohjautuvan, fenomenologisia piirteitä saaneen laadullisen sisällönanalyysin. Tutkimuksesta kävi ilmi, että lasten toiminta metsäretkien aikana oli monipuolista ja sisälsi luonnon tutkimista ja havainnointia, matkantekoa, liikunnallista toimintaa, mielikuvitusleikkiä, toistuvaa toimintaa ja vaeltelua. He kiinnittivät huomiotaan muiden ihmisten lisäksi erityisesti luonnonmateriaaleihin. Toiminnan kohteista tehtiin havaintoja, niitä käytettiin leikkivälineinä tai arvostettiin aarteina. Metsässä koetut tunteet ja metsäretkiin liitetyt mielipiteet olivat pääosin positiivisia tai neutraaleja. Tutkimus ja sen tulokset antavat tietoa lasten kokemuksista metsässä ja tukevat alle 3-vuotiaiden tutkimuksen kehittymistä heidän omia näkökulmiaan hyödyntäen.fi
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLeikin riemua tulipaloautossa ja myötätuntoa petikkomajassa : 1-3-vuotiaiden lasten metsäretkikokemuksia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106083556
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoleikkiminen
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoluontosuhde
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoluonto
dc.subject.ysofyysinen hyvinvointi
dc.subject.ysometsät
dc.subject.ysotoimijuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot