dc.contributor.advisor | Raittila, Raija | |
dc.contributor.author | Schalin, Tuuli | |
dc.date.accessioned | 2021-06-08T10:06:15Z | |
dc.date.available | 2021-06-08T10:06:15Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76342 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa olen kiinnostunut 1–3-vuotiaiden lasten metsäretkikokemuksista varhaiskasvatuskontekstissa. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää mitä lapset itseohjautuvasti metsässä tekevät ja mihin he kiinnittävät huomiota siellä ollessaan, eli mikä heille näyttäytyy merkityksellisenä. Lisäksi kartoitan, millaisia tunteita lapset kokevat metsäretkien aikana ja millaisena metsässä vietetty aika heille näyttäytyy, eli millaisia kokemuksia he retkiltä kerryttävät.
Toteutin tutkimuksen videoimalla Espoon kaupungin kunnallisen päiväkodin lapsiryhmän metsäretkiä. Aineiston tuottajina toimivat kymmenen tutkimusluvan saanutta 1-3-vuotiasta lasta, joiden toimintaa ja kokemuksia taltioin. Tein videoaineistolle havaintoihin pohjautuvan, fenomenologisia piirteitä saaneen laadullisen sisällönanalyysin.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että lasten toiminta metsäretkien aikana oli monipuolista ja sisälsi luonnon tutkimista ja havainnointia, matkantekoa, liikunnallista toimintaa, mielikuvitusleikkiä, toistuvaa toimintaa ja vaeltelua. He kiinnittivät huomiotaan muiden ihmisten lisäksi erityisesti luonnonmateriaaleihin. Toiminnan kohteista tehtiin havaintoja, niitä käytettiin leikkivälineinä tai arvostettiin aarteina. Metsässä koetut tunteet ja metsäretkiin liitetyt mielipiteet olivat pääosin positiivisia tai neutraaleja.
Tutkimus ja sen tulokset antavat tietoa lasten kokemuksista metsässä ja tukevat alle 3-vuotiaiden tutkimuksen kehittymistä heidän omia näkökulmiaan hyödyntäen. | fi |
dc.format.extent | 72 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Leikin riemua tulipaloautossa ja myötätuntoa petikkomajassa : 1-3-vuotiaiden lasten metsäretkikokemuksia | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106083556 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | leikkiminen | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | luontosuhde | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | luonto | |
dc.subject.yso | fyysinen hyvinvointi | |
dc.subject.yso | metsät | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |