dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Covid-19 pandemiasta seurannut pakollinen etäopetus vaikutti lukiolaisten motivaatioon opiskella ranskan kieltä, ja ovatko muutokset motivaatiossa samanlaisia myös muita, pakollisia oppiaineita kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, mitkä tekijät aiheuttivat muutoksia opiskelumotivaatiossa ja onko motivaation tyypillä (sisäinen tai ulkoinen) merkitystä muutosten kannalta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä Suomessa, kuten monissa maissa, kaikki opetus jouduttiin järjestämään etäopetuksena maaliskuusta 2020 eteenpäin, koronaviruspandemian seurauksena ja erityisesti toisen ja kolmannen asteen opiskelijat joutuivat opiskelemaan pitkiä jaksoja omasta kotoaan, Internetin välityksellä.
Turhien sosiaalisten kontaktien välttämiseksi, sekä mahdollisimman laajan otannan varmistamiseksi, tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, johon osallistui 33 lukio-opiskelijaa kymmenestä eri lukiosta. Osallistujat ovat aloittaneet ranskan kielen opiskelun ennen kevätlukukautta 2020 ja ovat vuoden 2020 maaliskuusta eteenpäin opiskelleet ranskaa etäopetuksessa. Lukiolaiset valittiin kohderyhmäksi sillä perusteella, että heidän voidaan odottaa kykenevän sanoittamaan kokemuksiaan opiskelumotivaatiostaan ja siinä tapahtuvista muutoksista, sekä siksi, että suomalaisissa lukioissa opiskelijan autonomia kasvaa ja hän pystyy vaikuttamaan omien opintojensa kulkuun enemmän. Ranskaa opiskellaan suomalaisissa lukioissa ainoastaan valinnaisaineena, joten lukiolaiset ovat itse voineet päättää opintojen aloittamisesta tai keskeyttämisestä.
Tutkielma lähestyy opiskelumotivaatiota Edward Decin ja Richard Ryanin (1985) itsemääräämisteorian sekä siihen kuuluvien sisäisen ja ulkoisen motivaation käsitteiden avulla. Teoria valittiin kahdesta syystä: 1) oppilaiden itseohjautuvuus lisääntyy lukio-opintojen aikana, ja 2) koska ranskaa opiskellaan valinnaisaineena, lukiolaisten voidaan olettaa olevan pääosin sisäisesti motivoituneita ranskan opintoja kohtaan. Aineiston analyysissä hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista analyysimenetelmää ja kyselytutkimuksessa saadut vastaukset jaoteltiin ryhmiin teoreettisen viitekehyksen sekä vastauksissa esiintyneiden teemojen perusteella.
Osallistujien vastausten perusteella, kriisitilanteessa toteutetulla etäopetuksella oli vaikutuksia kaikkien oppiaineiden opiskelumotivaatioon, mutta vaikutukset olivat huomattavampia pakollisia oppiaineita, kuin ranskan opintoja kohtaan. Vastausten perusteella etäopetuksesta johtuneet muutokset opiskelumotivaatiossa eivät välttämättä aina ole negatiivisia, motivaatiota heikentäviä muutoksia, mutta niitä esiintyy huomattavasti positiivisia muutoksia enemmän. Lisäksi vastauksista käy ilmi, että sisäiset syyt opiskelulle auttavat opiskelijoita ylläpitämään motivaatiota tai estämään sen murenemisen myös opiskelijaa kuormittavissa tilanteissa. Vastaajien kuvauksista selviää, että motivaatiossa tapahtuvien muutosten taustalla on erityisesti neljä tekijää: 1) sosiaaliset kontaktit (tai niiden puute), 2) etäopetuksen järjestäminen, 3) opiskelijan sisäinen tahto oppia kieltä, sekä 4) opiskeluympäristö (sekä siitä aiheutuvat mahdolliset häiriötekijät). Edellä mainitut tekijät kuitenkin vaikuttavat yksilöiden motivaatioon eri tavalla, toisaalta vahvistaen, toisaalta heikentäen motivaatiota. | fi |