”Three strikes against you” : ”rodun”, sukupuolen ja seksuaalisuuden representaatio elokuvassa Paris is Burning
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä tutkimus on intersektionaalisella otteella tuotettu queer-feministinen representaatio-analyysi, jossa elokuvaa lähestytään valtakamppailun ja politiikan alueena. Tutkimus lähtee kiinnostuksesta siihen, miten representaatiot rakentavat todellisuutta sekä miten ne osallistuvat luonnollistamaan ja oikeuttamaan sosiaalisesti rakennettujen normien, kategorioiden, jakojen ja hierarkioiden olemassaoloja. Tutkimus osallistuu keskusteluun, kuinka represen-taatiot osana hallinnan ja vaikuttamisen strategioita, rakentavat ja ohjaavat käsityksiämme normaalista ja epänormaalista, oikeasta ja väärästä sekä ideaalista ja epätoivotusta.
Tutkimuksen aineistoelokuvana toimii vuonna 1990 julkaistu ja queer-klassikoksi muodostunut dokumenttielokuva Paris is Burning. Paris is Burning dokumentoi afro- ja latinalais-amerikkalaisten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen elämää 1980-luvun loppupuolen Yhdysvalloissa, New Yorkin Harlemin ballroom-kulttuurin ympärillä. Tutkimuksessa analysoidaan elokuvan tuottamaa representaatiota ei-valkoisista homomiehistä ja transnaista sekä valkoisesta amerikkalaisesta yhteiskunnasta poliittisena tekona. Tarkoituksena on selvittää, miten ”rotua”, sukupuolta, seksuaalisuutta sekä näiden intersektioita on tuotettu. Lisäksi pohditaan miten Paris is Burningin tuottamat representaatiot resonoivat patriarkaalisten valtarakenteiden paineessa sekä miten ne sijoittuvat suhteessa amerikkalaisen median perinteeseen tuottaa todellisuutta. Lähestymällä millaista representaatiota Paris is Burning tuottaa, voidaan tutkia, miten representaatioita käytetään rakentamaan, horjuttamaan ja ylläpitämään valtasuhteita sekä käsityksiä normaalista, luonnollisesta, epätoivotusta ja ideaalista.
Tutkimuksessa totean, että julkaisuaikaansa nähden Paris is Burning on progressiivinen elokuva, jossa haastetaan valkoista patriarkaalista status quota kyseenalaistamalla ”rotuun”, luokkaan, sukupuoleen ja seksuaalisuuteen kytket vakiintuneet merkityksenannot. Tämä tehdään tuomalla esiin normaaleina ja luonnollisina pidettyjen hierarkioiden ja kategorioiden olevan todellisuudessa sosiaalisia konstruktiota. Nämä hierarkiat ja kategoriat ovat syvällä amerikkalaisen yhteiskunnan rakenteissa ja niitä ylläpidetään performatiivisesti normein ja vakiintunein käytännöin, mutta myös väkivalloin. Elokuvaan kytkeytyy kuitenkin ongelmallisia elementtejä, jotka myös osaltaan jatkavat sortosuhteiden ylläpitoa. Tästä voidaan päätellä, että Paris is Burning on kompleksinen ja monitasoinen teos, joka samaan aikaan horjuttaa status quota sekä jatkaa sitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Sä tykkäät kovista otteista vai?" : sukupuolistunut väkivalta 2000-luvun alun suomalaisessa elokuvassa
Pitkämäki, Anna (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017) -
''Mä oon kerran kännipäissäni pätkässyt llonaa turpaan" : sukupuolistunut väkivalta Aku Louhimiehen ja Antti J. Jokisen elokuvissa
Pitkämäki, Anna (Sukupuolentutkimuksen seura, 2021)Artikkelissa tarkastellaan sukupuolistunutta väkivaltaa Antti J. Jokisen ja Aku Louhimiehen ohjaamissa pitkissä kotimaisissa elokuvissa. Tarkastelun kohteena on, miten ja millaista väkivaltaa elokuvissa esitetään ja millaisia ... -
Naissukupuolen toiseuden visuaaliskerronnallinen representaatio elokuvassa Amélie
Koivuranta, Jenni (2020)Tutkielmassa tarkastellaan naissukupuolen toiseuden representoitumista visuaalisesti ja narratiivisesti elokuvallisten keinojen kautta Jean-Pierre Jeunetin ohjaamassa elokuvassa Amélie (2001) visuaalisen analyysin sekä ... -
Hayao Miyazakin vahvat naiset : feminiinisyyden representaatiot animaatioelokuvassa Prinsessa Mononoke
Perttunen, Noora (2020)Tutkin kandidaatintutkielmassani feminiinisyyden representaatioita Hayao Miyazakin ohjaamasta ja käsikirjoittamasta animaatioelokuvasta Prinsessa Mononoke (1997). Tutkielmassani haluan selvittää, miten feminiinisyys, naiseus ... -
“Mä en näytä kenellekään ovea, mä vaan haluun avata ne kaikki” : haastattelututkimus maskuliinisuuden diskursseista feministimiesten puheissa
Liukko, Katri (2020)Tutkielmani käsittelee maskuliinisuuden diskursseja nyky-yhteiskunnassa sekä niiden esiintymistä feministimiesten puheissa. Sukupuoliroolit puhuttavat yhteiskunnassa paljon, ja myös vallalla oleva mieskuva on usein esillä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.