Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPesonen, Anu
dc.date.accessioned2021-06-08T07:39:39Z
dc.date.available2021-06-08T07:39:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76305
dc.description.abstractTutkielma selvitti lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitystä päiväkodissa alle kolmevuotiaiden ryhmissä pedagogisessa suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Toiseksi tutkielma selvitti pedagogisen dokumentoinnin yhteyttä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Tutkielma oli laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla varhaiskasvatuksen henkilöstöä.Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan alle kolmevuotiaiden ryhmissä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa päivitettäessä siihen kirjattiin havainnot lapsen kehityksestä, oppimisesta ja tuen tarpeista. Haastateltavien vastaukset painottivat lapsilähtöisyyttä ja osallisuutta dokumentoinnin ja pedagogisen toiminnan lähtökohtina. Alle kolmevuotiaiden ryhmissä lapsen varhaiskasvatussuunnitelma huomioitiin sekä pedagogisessa suunnittelussa että toteutuksessa. Henkilöstön ammatillisen osaamisen merkitys oli keskeistä lapsen varhaiskasvatussuunnitelman mukaisen toiminnan toteuttamisessa. Huomionarvoista on, ettei lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa haastateltavien mukaan huomioitu pedagogisen toiminnan arvioinnissa. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ei myöskään osoittautunut haastateltavien kerronnassa kovin arkisena työvälineenä alle kolmevuotiaiden ryhmissä.fi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpedagoginen toiminta
dc.subject.otherpedagoginen dokumentointi
dc.subject.otheralle kolmevuotiaat
dc.titleLapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitys pedagogiselle toiminnalle alle kolmevuotiaiden ryhmissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106083519
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatussuunnitelmat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot