Show simple item record

dc.contributor.authorPesonen, Anu
dc.date.accessioned2021-06-08T07:39:39Z
dc.date.available2021-06-08T07:39:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76305
dc.description.abstractTutkielma selvitti lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitystä päiväkodissa alle kolmevuotiaiden ryhmissä pedagogisessa suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Toiseksi tutkielma selvitti pedagogisen dokumentoinnin yhteyttä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Tutkielma oli laadullinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla varhaiskasvatuksen henkilöstöä.Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan alle kolmevuotiaiden ryhmissä lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa päivitettäessä siihen kirjattiin havainnot lapsen kehityksestä, oppimisesta ja tuen tarpeista. Haastateltavien vastaukset painottivat lapsilähtöisyyttä ja osallisuutta dokumentoinnin ja pedagogisen toiminnan lähtökohtina. Alle kolmevuotiaiden ryhmissä lapsen varhaiskasvatussuunnitelma huomioitiin sekä pedagogisessa suunnittelussa että toteutuksessa. Henkilöstön ammatillisen osaamisen merkitys oli keskeistä lapsen varhaiskasvatussuunnitelman mukaisen toiminnan toteuttamisessa. Huomionarvoista on, ettei lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa haastateltavien mukaan huomioitu pedagogisen toiminnan arvioinnissa. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ei myöskään osoittautunut haastateltavien kerronnassa kovin arkisena työvälineenä alle kolmevuotiaiden ryhmissä.fi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherpedagoginen toiminta
dc.subject.otherpedagoginen dokumentointi
dc.subject.otheralle kolmevuotiaat
dc.titleLapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitys pedagogiselle toiminnalle alle kolmevuotiaiden ryhmissä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106083519
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatussuunnitelmat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright