Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPeltola, Henna-Riikka
dc.contributor.authorHelin, Saana
dc.date.accessioned2021-06-08T07:32:02Z
dc.date.available2021-06-08T07:32:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76303
dc.description.abstractTutkimukseni tarkastelee kolmen tutkimusinformanttina toimineen soitto-oppilaan kokemuksia ohjaamiltani pianotunneilta, joiden keskiössä oli kehontiedon lisääminen kehollisten oppimismenetelmien avulla. Työni tavoitteena oli kartoittaa kehollisen oppimiskäsityksen merkitystä pianonsoiton oppimisen kontekstissa ja selvittää, miten kehontiedon lisääminen voi tukea pianonsoiton oppimista ja soittoharrastuksen mielekkyyttä. Kvalitatiivisen fenomenologisen tutkimukseni aineisto koostuu oppilaille tekemistäni teemahaastatteluista, jotka toteutettiin tutkimusjaksolla pidettyjen pianotuntien yhteydessä sekä tuntien empiirisestä ja osallistuvasta havainnoinnista, jota tuki tunneilla kuvattu videomateriaali. Aineistosta tehtiin päätelmiä nojaten teoreettiseen viitekehykseen, joka koostuu kehollisuuteen liittyvästä tutkimuskirjallisuudesta ja kehon fenomenologian filosofiasta. Erityisesti musiikillinen keksiminen, mukaan luettuna improvisaatio, musiikillinen tarinankerronta sekä ilmaisun ja liikkeen yhdistävät verbaaliset ja fyysiset metaforat osoittautuivat hyviksi menetelmiksi lisätä yhteyttä omaan kehoon, laajentaa harjoittelumenetelmiä luovaan toimintaan, kartuttaa erilaisia ilmaisuun vaikuttavia liikkeitä ja kosketustapoja, lisätä musiikillista ymmärrystä sekä avata ilmaisun käsitettä. Oppimiskokemusten sanallistaminen ja reflektointi muodostuivat olennaiseksi osaksi tiedon muodostusta ja taitojen syventämistä, mikä vaikutti merkitykselliseltä oppilaiden itseohjautuvuuden ja tiedon soveltamisen kannalta.fi
dc.format.extent93
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkehollisuus
dc.subject.otherkehollinen oppiminen
dc.subject.othersoitonopetus
dc.titleKokemus kehollisista oppimismenetelmistä pianonsoiton opetuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106083517
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoruumiillisuus
dc.subject.ysoilmaisu
dc.subject.ysofenomenologia
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright