Vertaisarvioinnin harjoitusohjelma ja vertaisarviointien toteutus Ketosen väitöskirjassa
Ketonen, Laura (2021). Vertaisarvioinnin harjoitusohjelma ja vertaisarviointien toteutus Ketosen
väitöskirjassa . V. 31.5.2021. 10.17011/jyx/dataset/76143
Authors
Date
2021Copyright
Ketonen, Laura and University of Jyväskylä
Tämä materiaali on suomenkielinen kuvaus vertaisarviointi-intervention toteutuksesta Ketosen (2021) väitöskirjassa. Toteutus sisältää vertaisarvioinnin harjoituksia ja varsinaisia vertaisarviointeja. Interventio kesti 1,5 vuotta ja se toteutettiin fysiikan ja kemian oppiaineissa luokka-asteilla 7-8 vuosien 2018-2019 aikana. Harjoitukset ja vertaisarvioinnit on materiaalissa kuvattu siinä järjestyksessä, jossa ne tutkimuksessa toteutettiin.
Interventio suunniteltiin vertaisarvioinnin aiempaa tutkimustietoa peruskoulun kontekstiin soveltaen. Materiaali toimii esimerkkinä siitä, miten vertaisarviointia voi harjoitella ja toteuttaa peruskoulussa osana oppiaineen opiskelua. This material is a description of the peer assessment intervention in the dissertation of Ketonen (2021). The intervention comprises both training and practice of peer assessment. It lasted 1,5 years and it was implemented in physics and chemistry on grades 7-8 during the years 2018-2019. The material is described in the order of the implementation.
The intervention was built on previous research on peer assessment. The material functions as an example of how training and practice of peer assessment can be used as a part of subject learning in Basic Education.
Publisher
University of JyväskyläKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Tutkimusdata [284]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Assessment designs of instructional labs : A literature review and a design model
Ketonen, Laura; Lehtinen, Antti; Koskinen, Pekka (American Physical Society, 2023)[This paper is part of the Focused Collection on Instructional labs: Improving traditions and new directions.] In recent years, physics instructional labs have been under considerable research and development. However, ... -
Pathways Through Peer Assessment : Implementing Peer Assessment in a Lower Secondary Physics Classroom
Ketonen, Laura; Hähkiöniemi, Markus; Nieminen, Pasi; Viiri, Jouni (Springer, 2020)Peer assessment has been shown to advance learning, for example, by improving one’s work, but the variance of learning benefits within or between studies has not been explained. The purpose of this case study was to examine ... -
Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016
Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ... -
Difficult but Valuable! Learning in Student-centered Assessment Feedback Practices in Higher Education
Maunumäki, Minna; Maunula, Minna; Harju-Luukkainen, Heidi (Sciencedomain International, 2022)Aims: The aim of this study is to fill a gap in research on students' experiences of learning in student-centered assessment feedback practices. The article examines what students tell us about their learning in the context ... -
From language to function : developing self- and peer-assessment tools
deBoer, Mark; Leontjev, Dmitri; Friederich, Lee (Oxford University Press (OUP), 2023)The action-oriented approach (AoA) is a powerful basis to inform teaching, learning, and assessment in the classroom that identifies learners as social agents and focuses on language learning through language use. This ...