Lapsen kokemukset ja toimijuus eron jälkeisessä vainossa : sosiaalityöntekijä lapsen osallisuuden mahdollistajana
Käsittelen tässä kandidaatintutkielmassa eron jälkeistä vainoa lapsen osallisuuden näkökulmasta. Määrittelen eron jälkeisen vainon lähisuhdeväkivallan, vieraannuttamisen ja lapselle koituvien haittojen kautta. Keskityn tutkielmassani tarkastelemaan eron jälkeisen vainon muotoja sekä toimijuuksia lapsen jokapäiväisessä elämässä. Tarkastelen näitä piirteitä ja niiden mahdollisia yhtäläisyyksiä lapsen osallisuuden kanssa.
Tutkielman tehtävänä on selvittää sosiaalityöntekijän roolia eron jälkeisen vainon tilanteissa ja lapsen osallisuuden mahdollistamisen näkökulmasta. Sosiaalityöntekijällä on työskennellessä perheen ja lapsen kanssa mahdollisuus rajoittaa, mutta myös huomioida ja mahdollistaa lapsen osallisuutta. Yhteiskunnassa ja kulttuurissa vallitsevat käsitykset lapsesta ja lapsuudesta voivat vaikuttaa sosiaalityöntekijän mahdollisuuksiin huomioida työssään lapsen osallisuutta. Sosiaalityöntekijä joutuukin tasapainottelemaan työssään lapsuutta määrittävien näkemysten kanssa, mutta samaan aikaan tulee pyrkiä mahdollistamaan ja antamaan tilaa lapselle osallistua häntä koskeviin asioihin.
Tutkielma perustuu kirjallisuuteen ja olen käyttänyt niin suomalaista kuin kansainvälistäkin aineistoa. Eron jälkeistä vainoa on tarkasteltu aiemmassa kirjallisuudessa pitkälti naisten näkökulmasta, mutta Suomessa eron jälkeistä vainoa on tutkittu lisäksi lapsen kokemuksien näkökulmasta. Hyödynnän tutkielmassani myös lapsuudentutkimusta, jossa korostetaan lapsen näkemistä aktiivisena ja omaan elämään vaikuttavana toimijana sekä tarkastellaan aikuisten valtaa määritellä lapsen osallisuutta ja sen määrää esimerkiksi avunpiirissä. Etsin tutkielmassani perusteluja lapsen osallisuuden huomioimiselle sosiaalityössä ja eron jälkeisessä vainossa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kirjallisuuskatsaus lapsen digitaalisista osallisuuden mahdollisuuksista sosiaalityössä
Lintala, Marika (2024)Osallisuus on teema, joka on ollut paljon esillä 2000-luvulla, niin sosiaalityössä kuin sen ulkopuolellakin. Digitalisaatio puolestaan muokkaa koko maailmaa, myös sosiaalityötä. Tämän aikakauden lapset ovat Z ja Alfa ... -
Eron jälkeisen vainon ja vieraannuttamisen tunnistaminen ja erottaminen : näkökulmana lastensuojelun sosiaalityö
Aholainen, Aino (2021)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen vainoa ja vieraannuttamista ilmiöinä niiden tunnistamisen ja erottamisen kannalta, erityisesti sosiaalityön lastensuojelutyön näkökulmasta. Eron jälkeisen väkivallan muodot saattavat ... -
Aikuinen lapsen osallisuuden mahdollistajana : lapsen kuuleminen aikuisen järjestämässä toiminnassa
Haapanen, Sanna (2018)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan aikuisen roolia lapsen osallisuuden mahdollistajana aikuisen järjestämässä toiminnassa Tarinataikurit -menetelmän avulla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena ... -
Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa
Bågman, Marja-Liisa (2019)Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ... -
Digitaalinen tarinankerronta lapsen kokemana : digitaalisen välineen ytön ja osallisuuden kautta tarkasteltuna
Isotalo, Susanna (2019)Tutkimukseni tarkoituksena oli tuottaa tietoa digitaalisen tarinankerronnan kautta toteutettavasta mediakasvatuksesta niin digitaalisen välineen käytön kuin osallisuuden kannalta. Tutkimuksen päätutkimusongelmana oli, miten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.