Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJarva, Vesa
dc.contributor.authorLehtinen, Saara
dc.date.accessioned2021-05-31T17:03:54Z
dc.date.available2021-05-31T17:03:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76094
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastelen muutamasta Marimekon tuotenimestä syntyneitä mielikuvia. Erityisenä mielenkiinnonkohteenani on selvittää, millä perustein assosiaatioita luodaan ja onko niiden muodostumiseen yhteneviä linjoja eri informanttien välillä. Tutkimus lukeutuu kaupalliseen nimistöntutkimukseen, ja lisäksi tuotenimien luomien mielikuvien tutkiminen sivuaa kaupallista näkökulmaa. Analyysissa hyödynnän laadullista sisällönanalyysia sekä Paula Sjöblomin väitöskirjassa muutamaa esiteltyä kielellistä merkitystä propreille. Tutkielmaa varten valitsin Marimekon Talvimallisto 2020 -kampanjasta muutaman tuotenimen, sillä tarkoituksena oli saada tarkasteluun vielä tutkimatonta materiaalia. Tutkimukseen rajautui seitsemän tuotenimeä, jotka olivat nimielementiltään vähintään kaksiosaisia. Nimiä valitessa huomioin, että tarkasteltavat tuotenimet ovat eri tuoteperheiden edustajia ja että nimiaines antaa informaatiota niin yksilöivästä nimenosasta kuin tuoteperheen nimestä. Tutkimuksen aineiston keräsin Webropol-kyselylomakkeella, johon kertyi vastauksia 81 vastaajalta. Vastausten sisällön perusteella luokittelin aineiston pää- ja alaluokkiin tarkempaa analyysia varten. Mielikuvista rakentuneet pääluokat ovat sävymaailma, teema, adjektiivi, muoto/kuvio, ominaisuus/materiaali, käyttäjäkunta, ortografia, intertekstuaalisuus, muuta sekä ”ei tule mitään mieleen”. Pääluokkien analysoinnin lisäksi tarkastelin, muodostuivatko mielikuvat leksikaalisen, jonkin assosiatiivisen vai konnotatiivisen merkityksen kautta ryhmittelemällä pääluokat eri merkityksien alle. Analyysissa ilmenee useimpien assosiaatioiden painottuvan leksikaalisiin ja konnotatiivisiin merkityksiin. Suurimmat pääluokat mielikuvien muodostamisessa ovat teema, sävymaailma ja adjektiivi. Yhteenvetona todetaan mielikuvien rakentumiseen vaikuttavan ennen kaikkea subjektiivinen näkemys, mutta myös tuotenimen leksikaalinen aines sekä puhtaat mielikuvat.fi
dc.format.extent40
dc.language.isofi
dc.titleMielikuvien analyysi muutamasta tuotenimestä Marimekon Talvimallisto 2020 -kampanjasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105313336
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysotavaramerkit
dc.subject.ysomielikuvat
dc.subject.ysonimistöntutkimus
dc.subject.ysoanalyysi
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot