Show simple item record

dc.contributor.advisorAhonen, Pertti
dc.contributor.advisorHanka, Heikki
dc.contributor.authorJuvonen, Anniina
dc.date.accessioned2021-05-30T14:31:57Z
dc.date.available2021-05-30T14:31:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76051
dc.description.abstractPoptaide on alun perin Englannista ja Yhdysvalloista lähtöisin oleva taidesuuntaus, jonka kulta-aikaa elettiin 1960-luvulla. Suuntauksen syntyyn liittyi vahvasti taloudellinen nousu sekä kulutusyhteiskunnan synty, ja sen avulla haluttiin rikkoa rajoja taiteen ja jopa hyvin arkipäiväisten esineiden välillä. Poptaiteelle ominaista on esimerkiksi mainoksista tuttu sarjakuvamainen ilmaisu, kirkkaat päävärit sekä viivan ja rakenteen voimakas selkeys. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kahden suomalaisen naistenlehden, Annan ja Me naiset-lehden, sekä kahden yhdysvaltalaisen naistenlehden, Cosmopolitanin sekä Voguen, mainoksien poptaiteellisuutta vuosilta 1967–1973. Kuva-analyysin kohteena ovat siis poptaiteen rooli mainoskuvissa, sen luomat mielikuvat sekä poptaiteen erilaiset tyylit, joita mainoksissa käytettiin. Tämän lisäksi kuva-analyysiin valituista 27 mainoskuvasta analysoidaan myös sukupuoli sekä sen luomat mielikuvat, sillä naistenlehtien mainoksia on melkein mahdotonta tarkastella ottamatta huomioon ajan naiskuvaa sekä naisten asemaa. Viimeisenä tutkimuksessa analysoidaan vielä kuvien mainostekstit sekä niiden luomat mielikuvat. Näin saadaan analysoitua mainoskuvat kokonaisuudessaan sekä selvitettyä kaikkien keskeisten elementtien merkitys ja rooli mainoskuvissa. Kaiken kaikkiaan tutkimus kertookin paljon aikansa muodista, poptaiteen asemasta, naiskuvasta sekä kahden erilaisen valtion eroista, mitä tulee naistenlehtien mainontaan. Päällisin puolin suomalaiset ja yhdysvaltalaiset mainokset vaikuttavat melko samanlaisilta, mutta syvemmän analyysin myötä voi huomata, että esimerkiksi suomalaiset mainokset ovat paljon sanomalehtimäisempiä, kun taas yhdysvaltalaisissa mainoksissa on selvästi aikakauslehtimäisempi ilmaisutapa.fi
dc.format.extent116
dc.language.isofi
dc.subject.otherSuomi
dc.titlePoptaide naistenlehtien mainonnassa : vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960–70-lukujen vaihteessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105303296
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYleinen historia
dc.contributor.oppiaineGeneral History
dc.contributor.oppiaineTaidehistoria
dc.contributor.oppiaineArt History
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3033
dc.contributor.oppiainekoodi310
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysonaistenlehdet
dc.subject.ysopoptaide
dc.subject.ysomainoskuvat
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysonaiskuva
dc.subject.ysomielikuvat
dc.subject.ysoYhdysvallat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record