University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Juuret tässä maassa : kansakunnan ja sukupuolen representaatiot banaalina nationalismina XZ-hiustenhoitotuotteiden mainonnassa 2000-2009

Icon
View/Open
4.0 Mb

Authors
Saarinen, Petra
Date
2010
Discipline
Valtio-oppiPolitical Science

 
Tutkimus käsittelee kansallisten teemojen käyttöä suomalaisessa nykymainonnassa kansakunnan, kansallisen identiteetin sekä sukupuolen tuottamisen näkökulmasta. Keskeisenä teoriana tutkimus hyödyntää Michael Billigin ajatuksia banaalista nationalismista eli arkisesta ja lähes huomaamattomasta vakiintuneiden kansakuntien nationalismin muodosta. Tutkimus kysyy, millaisia suomalaisuuden ja suomalaisen sukupuolen representaatioita mainoksissa on. Lisäksi kuvia ja kuvauksia punnitaan niiden konventionaalisuuden kannalta kysyen, tuotetaanko mainoksissa uudenlaisia kansakunnan ja sukupuolen representaatioita. Tutkimuksessa kohdeilmiötä tarkastellaan rajatussa, esimerkinomaisessa aineistossa. Aineiston muodostavat vuosina 2000–2009 julkaistut suomalaisen XZ-hiustenhoitotuotesarjan 21 mainosta. Tutkimusmenetelmänä on kuvaanalyysi, jossa yhdistyvät lähiluku, Roland Barthes’in semiotiikan alaan lukeutuvat ajatukset kuvasta sekä valikoidut kuva-analyysiin soveltuvat semioottiset käsitteet. Analyysin tuloksena aineistosta erottuu viisi erilaista temaattista ryhmää: suomalaisuus on esitetty 1) nykysuomalaisten naisten juurina luonnossa ja perinteessä, 2) urbaanina ja nykyaikaisena, 3) nykykulttuurin suurmiehinä, 4) vaihtelevana tai rankkana ilmastona ja siinä elämisenä sekä 5) ahkerana ja sisukkaana kansanluonteena. Keskeisimmiksi suomalaisuuden edustajiksi aineistossa nousevat luonto, perinne ja suomalainen ihminen. Suomalaisuus näyttäytyy aineistossa pääosin homogeenisena. Suomalainen sukupuoli on esitetty sukupuolittuneena niin, että naisen roolit poikkeavat miehen vastaavista selvästi. Tarkasteltaessa aineistoa kokonaisuutena piirtyy näkyviin toistuva teema, jossa perinteiseen suomalaiseen asetelmaan on istutettu ripaus nykysuomalaisuutta. Tuloksista voidaan päätellä, että aineisto tuottaa suomalaisuutta, joka on osin konventionaalista, mutta osin myös uudenlaista. Tulokset osoittavat kansallisten teemojen voivan olla vahvasti esillä arkisessa mainonnassa ja mainonnan voivan osallistua suomalaisuuden määrittelyyn ja tuottamiseen. Tutkimus tarjoaa suomalaisen kansakunnan ja identiteetin rakentumista koskevaan keskusteluun yhden, nykyaikaan painottuvan näkökulman. ...
Alternative title
Kansakunnan ja sukupuolen representaatiot banaalina nationalismina XZ-hiustenhoitotuotteiden mainonnassa 2000-2009
Keywords
kansallinen identiteetti mainonta nationalismi sukupuoli suomalaisuus 2000-luku
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210172701

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Brändätty maa : Suomi 19:llä vuosisadalla, Maabrändiraportti ja This Is Finland kansakunnan näyteikkunoina 

    Hiltunen, Kaisa; Saresma, Tuija; Sääskilahti, Nina; Vallius, Antti (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017)
  • Kansakunnan resonoivat muistot : Olavi Paavolaisen jatkosodan päiväkirja Synkkä yksinpuhelu I-II (1946) kansallisen identiteettiprojektin uudelleenarviona 

    Vesikko, Antti (2011)
  • Suomalaisuus yleisönä, meinä ja muina : suomalaisuuden diskursiivinen rakentuminen Ilta-Sanomien ja Urheilulehden miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa 2011 

    Dahlberg, Olli (2016)
    Kun suomalaisuudesta puhutaan, lähestytään sitä usein ihmisten, kulttuurin ja luonnon kautta. Myös urheilu on suomalaisuuspohdintojen kestoteema. Urheilupuheessa on tuotettu ja tuote- taan edelleen käsityksiä suomalaisuudesta ...
  • Halla-ahon ahdistus ja ironia : ulossulkeva suomalaisuus ja ahdas nationalismi Scripta-blogissa 

    Saresma, Tuija; Tulonen, Urho (Helsingin yliopisto, 2020)
  • Poptaide naistenlehtien mainonnassa : vertaileva tutkimus Yhdysvalloista ja Suomesta 1960–70-lukujen vaihteessa 

    Juvonen, Anniina (2021)
    Poptaide on alun perin Englannista ja Yhdysvalloista lähtöisin oleva taidesuuntaus, jonka kulta-aikaa elettiin 1960-luvulla. Suuntauksen syntyyn liittyi vahvasti taloudellinen nousu sekä kulutusyhteiskunnan synty, ja sen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre