Kansainvälinen urheilutapahtuma kentän vastuullisuuden ajurina
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Yhteiskuntavastuu on viimeisen parin vuosikymmenen aikana noussut yritysten johtamisstrategioiden keskeiseksi elementiksi ja myös tärkeäksi viestinnän keinoksi. Urheilusektorilla toiminnan yhteiskuntavastuullisuuteen on kuitenkin enemmän alettu panostaa vasta viime vuosina ja sen voidaan nähdä olevan yhä merkittävämpi osa myös erilaisia urheilutapahtumia.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin vastuullisuussuunnittelun toteutumista jääkiekon 2022 MM-kisoja järjestävässä kisaorganisaatiossa. Tavoitteena on selvittää, miten kansainvälisen urheilutapahtuman vastuullisuussuunnittelua toteutetaan ja millaisia vaikutusmahdollisuuksia urheilutapahtumalla on koko kentän yhteiskuntavastuun kehittämiseksi. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu yhteiskuntavastuun sekä ”field-configuring event” -konseptin ympärille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin tapahtumaa järjestävän kisaorganisaation koko sen hetkiseltä henkilöstöltä. Analysoin aineiston sisällönanalyysillä teemoittamista apuna käyttäen.
Tutkimuksesta käy ilmi, että jääkiekon MM-kisat voidaan määritellä field-configuring eventiksi, jonka kautta on mahdollista vaikuttaa oman järjestökentän kehittämiseen. Vaikuttamismahdollisuuksia nähdään olevan urheilusektorin vastuullisuuteen niin Suomessa kuin kansainvälisestikin aina pienemmistä urheilutapahtumista ja -seuroista myös suurempiin urheilutapahtumiin ja lajiliittoihin asti. Lisäksi vaikuttamismahdollisuuksia nähdään olevan urheilun kautta välillisesti erilaisiin yhteistyö- sekä sponsoriyrityksiin ja heidän toimintaansa. Vastuullisuussuunnittelulla koetaan olevan suuri merkitys ja sitä pyritään toteuttamaan systemaattisesti aina kisaorganisaation muodostamisesta kisojen päättymiseen asti. Vastuullisuuden tulee näyttäytyä tapahtumassa aitona ja konkreettisena tekemisenä, jolla halutaan saada aikaiseksi positiivisia vaikutuksia laajalle yleisölle sekä ympäristölle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29560]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ase- vai puolustusteollisuus? : puolustusteollisuuden vastuullisuuden rakentuminen mediatekstien diskursseissa : Case: Patria Land Oy
Rantanen, Veera (2022)Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten puolustusteollisuuden vastuullisuus rakentuu diskursiivisesti mediateksteissä ja millaisia diskursiivisia legitimaatiostrategioita käytetään puolustusteollisuuden vastuullisuuden ... -
Vastuullisuusviestintä vastuullisuuden rakentajana : laadullinen sisällönanalyysi Sisäministeriön hallinnonalan vuoden 2021 vastuullisuusraporteista
Sottinen, Pauliina (2024)Vastuullisuudesta viestiminen ja siihen liittyvät ohjeistukset ovat lisääntyneet viime vuosina. Vastuullinen toiminta ja siitä viestiminen tunnistetaan kaikkia koskettavana asiana, mutta tutkimuskirjallisuutta vastuullis ... -
Työntekijät vastuullisuuden sidosryhmänä : monimerkityksellisyys ja vastuullisuusviestinnän haasteet
Onkila, Tiina; Mäkelä, Marileena; Sarna, Bhavesh (ProCom ry, 2021) -
Kuunteleminen vastuullisuuden ja luottamuksen rakentajana : esimerkkinä journalismin yhteiskuntavastuu
Hautakangas, Mikko; Gerlander, Maija (ProCom ry, 2021) -
Vastuullisena pidettyjen suomalaisten osakeyhtiöiden vastuullisuusraportointi ja Covid-19-pandemian vaikutus vastuullisuuden raportointiin
Weckman, Sanni (2021)Yritysten vastuullisuus on koko ajan kasvava trendi ja se asettaa niin yrityksille kuin sijoittajillekin uusia odotuksia. Vastuullisuuden trendi on velvoittanut organisaatioita vastaamaan sidosryhmien tarpeisiin ja kestävän ...