dc.contributor.advisor | Rönkä, Anna | |
dc.contributor.author | Jansson, Salla | |
dc.date.accessioned | 2021-05-26T07:37:41Z | |
dc.date.available | 2021-05-26T07:37:41Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75958 | |
dc.description.abstract | Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät kokevat tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa tehtävän päivittäisen yhteistyön sekä työntekijöiden keinoja välittää ikäviä viestejä lapsen päivän kulusta. Lopuksi selvitettiin työntekijöiden koulutustarpeita päivittäisen yhteistyön parantamiseksi. Tutkimuksen lopputuotoksena luotiin täydennyskoulutusvideo.
Tutkimus toteutettiin yhdellä kehittämistutkimuksen syklillä seuraavien vaiheiden kautta: teoreettinen ongelma-analyysi, empiirinen ongelma-analyysi ja kehittämisvaihe. Teoreettisena ongelma-analyysina toimi tutkimuksen teoreettinen viitekehys. Tämä analyysi osoitti, että päivittäisessä yhteistyössä on kehitettävää, etenkin kohti perhelähtöistä toimintatapaa. Täydennyskoulutukselle on myös aiempien selvitysten mukaan koettu tarvetta.
Empiirisessä ongelma-analyysissa aineisto kerättiin teemahaastattelemalla 12 varhaiskasvatuksen työntekijää ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Empiirisen ongelma-analyysin tulosten mukaan varhaiskasvatuksen henkilökunta pitää päivittäistä yhteistyötä merkityksellisenä osana omaa työtään. Onnistunutta yhteistyötä luonnehdittiin avoimeksi ja positiiviseksi vuorovaikutukseksi, jossa luottamusta on rakennettu osapuolten välille. Tukea tarvitsevien lasten vanhempien ja henkilökunnan välistä vuorovaikutusta kuvattiin syvemmäksi ja aktiivisemmaksi. Ikävien viestien kertomiseen haluttiin sisällyttää myös myönteisiä asioita lapsen päivästä, sekä ylipäätään vähentää ikävien viestien määrää sopimalla päivittäistä yhteistyötä koskevia strategioita. Täydennyskoulutus kehitettiin tutkimuksen tulosten perusteella. Toteutus-tavaksi muodostui video, joka oli jaettu kolmeen osaan harjoitteineen; aamun kohtaamiset ja iltapäivän kuulumiset, päivittäinen yhteistyö tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa ja ikävien viestien kertominen osana päivittäistä yh-teistyötä.
Video saatavilla tästä linkistä: https://youtu.be/8Oi1SU87bDc | fi |
dc.format.extent | 60 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | päivittäinen yhteistyö | |
dc.subject.other | tuen tarve | |
dc.title | Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105263215 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | täydennyskoulutus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | kasvatusyhteistyö | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | kehittämistutkimus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |