Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRönkä, Anna
dc.contributor.authorJansson, Salla
dc.date.accessioned2021-05-26T07:37:41Z
dc.date.available2021-05-26T07:37:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75958
dc.description.abstractTässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät kokevat tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa tehtävän päivittäisen yhteistyön sekä työntekijöiden keinoja välittää ikäviä viestejä lapsen päivän kulusta. Lopuksi selvitettiin työntekijöiden koulutustarpeita päivittäisen yhteistyön parantamiseksi. Tutkimuksen lopputuotoksena luotiin täydennyskoulutusvideo. Tutkimus toteutettiin yhdellä kehittämistutkimuksen syklillä seuraavien vaiheiden kautta: teoreettinen ongelma-analyysi, empiirinen ongelma-analyysi ja kehittämisvaihe. Teoreettisena ongelma-analyysina toimi tutkimuksen teoreettinen viitekehys. Tämä analyysi osoitti, että päivittäisessä yhteistyössä on kehitettävää, etenkin kohti perhelähtöistä toimintatapaa. Täydennyskoulutukselle on myös aiempien selvitysten mukaan koettu tarvetta. Empiirisessä ongelma-analyysissa aineisto kerättiin teemahaastattelemalla 12 varhaiskasvatuksen työntekijää ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Empiirisen ongelma-analyysin tulosten mukaan varhaiskasvatuksen henkilökunta pitää päivittäistä yhteistyötä merkityksellisenä osana omaa työtään. Onnistunutta yhteistyötä luonnehdittiin avoimeksi ja positiiviseksi vuorovaikutukseksi, jossa luottamusta on rakennettu osapuolten välille. Tukea tarvitsevien lasten vanhempien ja henkilökunnan välistä vuorovaikutusta kuvattiin syvemmäksi ja aktiivisemmaksi. Ikävien viestien kertomiseen haluttiin sisällyttää myös myönteisiä asioita lapsen päivästä, sekä ylipäätään vähentää ikävien viestien määrää sopimalla päivittäistä yhteistyötä koskevia strategioita. Täydennyskoulutus kehitettiin tutkimuksen tulosten perusteella. Toteutus-tavaksi muodostui video, joka oli jaettu kolmeen osaan harjoitteineen; aamun kohtaamiset ja iltapäivän kuulumiset, päivittäinen yhteistyö tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa ja ikävien viestien kertominen osana päivittäistä yh-teistyötä. Video saatavilla tästä linkistä: https://youtu.be/8Oi1SU87bDcfi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpäivittäinen yhteistyö
dc.subject.othertuen tarve
dc.titleTiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105263215
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotäydennyskoulutus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysokasvatusyhteistyö
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysokehittämistutkimus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot