Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRintala, Harri
dc.contributor.authorJoensuu, Hanna
dc.date.accessioned2021-05-26T05:07:33Z
dc.date.available2021-05-26T05:07:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75946
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7.- ja 9. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia liikunnanopetuksen tavoitteiden tärkeydestä. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella eroja fyysisen aktiivisuuden, urheiluseurassa harrastamisen, koetun liikunnallisen pätevyyden ja liikunnan arvosanan mukaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös liikunnanopetuksen tavoitteiden tärkeyttä vähän liikkuvien, urheiluseuratoiminnan ulkopuolella olevien, heikon liikunnallisen pätevyyden kokeneiden ja heikon liikunnan arvosanan saaneiden nuorten näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto koostui ”Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2018 (LIITU)” -tutkimuksen osa-aineistosta (n=1120). Kyselyyn vastanneet nuoret olivat 7.-ja 9. -luokkalaisia poikia ja tyttöjä. Tutkimuksessa käytettiin sovellettua Koululiikunnan pedagogiset ulottuvuudet- mittaria liikunnanopetuksen tavoitteiden tarkastelussa. Lisäksi fyysistä aktiivisuutta tarkastelin liikkumisen useudella ja koettua liikunnallista pätevyyttä väittämällä ”olen hyvä liikunnassa”. Tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin suoria jakaumia, ristiintaulukointia ja khiin neliötestiä. Tutkimuksen tulosten mukaan tytöt pitivät liikunnanopetuksen tavoitteita tilastollisesti merkitsevästi yleisemmin tärkeämpinä kuin pojat luokkatasosta riippumatta. Luokkatasojen välisessä tarkastelussa ei löytynyt niin merkitseviä eroja tavoitteiden tärkeyden kokemisessa. Liikunnanopetuksen tavoitteiden tärkeimmät merkitykset olivat nuorilla yleisesti ottaen samanlaisia ryhmästä riippumatta. Tärkeimpinä tekijöinä liikunnanopetuksessa koettiin hauskuus, terveyden edistäminen ja hyvä ilmapiiri. Vähemmän tärkeiksi koettiin hikoileminen, hengästyminen ja kuntotestien merkitys. Tutkimukseni antaa kuvailevaa tietoa liikunnanopetuksen tavoitteiden tärkeydestä. Liikunnanopetuksen ryhmät koostuvat hyvin erilaisista nuorista, joilla kaikilla on omat arvot, asenteet, taustat ja kiinnostuksen kohteet. Tutkimus laajensi näkemystä erilaisten oppilaiden liikunnanopetuksen tavoitteille annetuista merkityksistä. Tulosten pohjalta voidaan paremmin kohdentaa liikunnanopetuksen tavoitteita ja toimia erilaisten oppilaiden tarpeiden mukaisesti. Tietoa tarvitaan, jotta jokainen oppilas olisi askeleen lähempänä liikunnallisen elämäntavan omaksumista.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to find out how important goals are in physical education for 7th and 9th grade students. Additionally, the purpose was to examinate differences in the meanings given to the goals of physical education by physical activity, organized sports, perceived physical competence, and the grade in physical education. The study also looked at the importance of physical education goals from the perspective of low physical activity, out-of-sport youth, low perceived physical competence, and the low grade in physical education. The data of this study consists of the data of the “Lasten ja Nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2018” (LIITU) research (n=1120). Respondents of the questionnaire were 7th and 9th grade boys and girls. In this study I used customized Pedagogical Dimensions in Physical Education Inventory to look at physical education goals. Additionally, I looked at physical activity with frequency of movement and perceived physical competence by claiming “I am good at exercise”. Direct distributions, crosstabs, and Chi-Square test were used as statistical methods of analysis. According to the results of the study, girls considered the goals of physical education to be statistically significantly more important than boys regardless of class level. The examination between the class levels did not find such significant differences in the perception the importance of the goals. The main meanings of the goals of physical education were generally similar for young people regardless of the group. Fun, health promotion and a good atmosphere were perceived as the most important goals in physical education. Sweating, shortness of breath, and the importance of fitness test were felt to be less important. My research provides descriptive information about the importance of physical education goals. Physical educations groups are made up of very different young people, each with their own values, attitudes, backgrounds, and interests. The study broadened the view on the meanings given to the goals of physical education in different students. Based on the results, it is possible to target the goals of physical education better and act according to the needs of different students. Information is needed to bring each student one step closer to embracing an active lifestyle.en
dc.format.extent83
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleYläkoululaisten kokemuksia liikunnanopetuksen tavoitteista ja niiden eroavaisuuksista oppilasryhmissä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105263203
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoliikuntaharrastus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright