Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSulkunen, Sari
dc.contributor.authorSippola, Laura
dc.date.accessioned2021-05-24T11:01:48Z
dc.date.available2021-05-24T11:01:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75915
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä lukiolaisilla on puheiden pitämisestä äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa. Puheella tarkoitan tutkimuksessani esiintymistilannetta, jossa yksi henkilö puhuu yleisölle ottaen tilanteessa kommunikatiivisen vastuun. Kiinnostukseni kohdistuu puheiden opetukseen, sillä puheen pitäminen on usein lukion äidinkielen opetuksen ainoita tapoja harjoitella esiintymistä. Puheiden pito mielletään usein haastavaksi tilanteeksi, mutta toisaalta puheen pidon ja esiintymisen taidon oppiminen lukiossa voi olla jatko-opintojen ja työelämän kannalta hyvin tärkeää. Keskeinen tutkimuskysymykseni on: Millaisia käsityksiä lukiolaisilla on puheen pitämisestä äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineessa? Pyrin vastaamaan tutkimuskysymykseeni seuraavia alakysymyksiä hyödyntämällä: 1. Millaisena lukiolaiset kokevat puheiden pitämisen? 2. Miten lukiolaiset kuvaavat puheiden opetusta? 3. Minkälaisista osa-alueista puheen pito lukiolaisten käsitysten mukaan koostuu? Tutkimuksen aineistona toimii sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella kerätyt vastaukset lukion 3. vuosikurssin opiskelijoilta. Aineisto on kerätty erään suomalaisen lukion kahdelta oppilasryhmältä, joista vastaajia kertyi yhteensä 44. Aineiston analyysimetodina käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jonka avulla pyrin muodostamaan lukiolaisten käsityksiä kuvastavia teemoja. Tutkimuksessani käy ilmi, että lukiolaiset yhdistävät puheiden pitoon paljon negatiivisia tunteita, kuten jännitystä ja ahdistusta. Toisaalta lukiolaisten mukaan puheiden pitämisestä voi saada myös onnistumisen ja itsensä voittamisen kokemuksia. Puheiden opetuksessa korostuu puheen pitämiselle luotu vankka teoreettinen pohja ja puheen luonteen ymmärrys. Puheiden opetusta pidettiin monipuolisena ja riittävänä, lukuun ottamatta esiintymisjännityksen helpottamisen aihealuetta. Tutkimustulokseni antavat hyödyllistä tietoa puheiden pitämiseen liittyvistä käsityksistä ja auttavat ymmärtämään, miten opetusta tulisi kehittää, jotta se vastaisi paremmin oppilaiden tarpeisiin.fi
dc.format.extent31
dc.language.isofi
dc.title”Vaikeinta on nousta kaikkien eteen tuomittavaksi” : lukiolaisten käsityksiä puheiden pitämisestä äidinkielen oppitunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105243174
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysoesiintyminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysopuheet
dc.subject.ysovuorovaikutus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot